Het bleef wat hangen, dat bericht van eind vorig jaar, dat tegen november 2018, iets na de verkiezingen dus, ‘flitsbetalingen’ mogelijk worden. Concreet betekent dit dat je via je banking app of website een bedrag overschrijft en het meteen ook op de rekening van de desbetreffende bofkont komt. Enkele jaren geleden had Bank van Breda het nog over ‘vandaagbetalingen’, maar nu hebben we het dus over flitsbetalingen. Als ik straks een snelheidsovertreding bega en geflitst word, zal ik ook een flitsbetaling moeten uitvoeren…
Ik dacht echter dat flitsbetalingen al jaren ingevoerd waren. Als ik een bedrag overschrijf dan is het immers meteen van mijn rekening verdwenen, weekdag of weekend, doet er niet toe. Blijkt nu toch dat het ergens blijft hangen in de krochten van de financiële sector. ‘Vandaagbetalingen’ of misschien ‘morgenbetalingen’ lijkt me dan ook een meer adequate term.
It nog niet evident in bankwereld
Het toont vooral aan hoe onze financiële instellingen hopeloos achterop hinken. Het volledige platform is immers al decennia gedigitaliseerd, toch? It kan zonder problemen die flitsbetalingen aan, toch? Waarop wacht men dan? De huidige malaise bij Argenta waarbij de overgang naar een nieuw digitaal platform en bankingapp in de soep draaide, duidt erop dat it toch nog steeds geen evidentie is in de bankwereld. Het is complex en doorheen de jaren met stukken en vooral met brokken uitgebreid. Bij ING België heeft men een leger van 1250 it’ers in huis. Eric Draulans, de gewezen topman van ING, vertelde tien jaar geleden al dat een bank eigenlijk een it-bedrijf geworden is. Mag het dan toch nog verbazen dat alles de mist in gaat zoals bij Argenta?
Shit of Yesterday
Peter Hinssen, vorig jaar nog de Computable IT Person of the Year, rakelde het mooi op toen hij het had over een groot digitaliseringsproces bij een multinational en de ceo hem in het oor fluisterde dat het wel allemaal mooi klonk maar dat er toch moest rekening gehouden worden met een zeer belangrijk element: SoY of de ‘Shit of Yesterday’. Daar gaat het immers vaak fout. Die shit zit immers verstrengeld en verspreid doorheen alle systemen. En die rotzooi kan je niet meteen verwijderen. Trek je die ene draad uit, dan verschuift er elders wat.
Eurocontrol, waar zopas ook het it-systeem als hoofdschuldige werd aangeduid voor reusachtige vertragingen bij de vliegmaatschappijen, zal ongetwijfeld ook te maken gehad hebben met de ‘Shit of Yesterday’, wat niet wegneemt dat er ook veel ‘Shit of Today’ is. It slaagt er nog altijd niet in om 100 procent stabiele systemen in het leven te roepen. De pannes, zoals recent ook bij Proximus, tonen aan dat deze sector nog steeds niet volwassen is, dat best effort vaak nog meer het adagium is dan uitzondering.
En soms is het zelfs potsierlijk. Enkele weken geleden mocht ik voor de Vlaamse overheid een geanimeerd debat modereren over smart cities. Toen ik mijn factuurtje stuurde, kreeg ik enkele dagen later een mailtje terug met de mededeling: ‘De dienst boekhouding vraagt een bewijs van rekeningnummer (bijvoorbeeld kopie rekeninguittreksel). Blijkbaar is dit nodig om in hun informatiesysteem de factuur uit te kunnen betalen’. Open data is blijkbaar nog niet in alle afdelingen doorgedrongen. Van ‘flitsbetalingen’ is er nog helemaal geen sprake. Ook hier wellicht vooral de ‘Shit of Yesterday’.