Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Huawei en Audi verstevigen banden connected car

16 oktober 2018 - 08:12ActueelCloud & InfrastructuurHuawei
Alfred Monterie

Huawei en Audi gaan hun samenwerking intensiveren op gebied van intelligente voertuigen die ‘connected’ zijn. Uiteindelijke doel is de zelfrijdende auto. Maar voor het zover is, worden eerst auto’s gelanceerd die in hoge mate zelfstandig kunnen rijden. Deze fase, L4 genaamd, breekt nu voor Huawei en Audi aan. Dit werd aangekondigd tijdens het bedrijfsevenement Huawei Connect in Sjanghai dat 30.000 bezoekers trok.

Beide ondernemingen werken aan een gezamenlijk ontwikkelingsprogramma voor auto’s die in hoge mate geautomatiseerd kunnen rijden. Ook wordt gewerkt aan de toekomstige communicatie tussen auto en infrastructuur.

“Audi heeft bewezen tot de leiders op dit gebied te behoren,” aldus Saad Metz, executive vice president van Audi China’s R&D. Volgens William Xu, marketingbaas van Huawei, gaat de consument zeer binnenkort hiervan de vruchten plukken. Zelfrijdende auto’s zorgen voor meer veiligheid op de weg. Bovendien zijn ze comfortabeler, aldus Xu.

Het paradepaardje van de samenwerking is de Audi Q7. Huawei heeft in dit nieuwe model een prototype van zijn Mobiele Data Centrum (MDC) ingebouwd. Het MDC maakt autonoom rijden met gebruikmaking van kunstmatige intelligentie mogelijk. In het MDC zitten liefst zes camera’s, zes mmWave radars, zestien ultrasone radars en acht lidars. De latency is minder dan 200 milliseconden, 60 procent minder dan de vorige generatie. Hiermee kan ook op de grotere wegen in stedelijke gebieden min of meer autonoom worden gereden. Een uitdaging is nog het rijden in kleine straatjes met druk verkeer.

Chipset

De nieuwe Audi werd gedemonstreerd tijdens de beurs Huawei Connnect in Sjanghai. Afgelopen juli hadden Huawei en Audi al een principe-akkoord bereikt over strategische samenwerking. Het Chinese techbedrijf heeft overigens ook met de Franse PSA-groep (Peugeot, Citroen en Opel) een dergelijke samenwerking.

Huawei moet bij de toelevering van chipsets aan de auto-industrie concurreren met onder meer Nvidia. Volgens Huawei is haar chipset dubbel zo krachtig als die van Nvidia. In de chip zit veel kunstmatige intelligentie, aldus de fabrikant. Technisch wordt bij de zelfrijdende auto veel vooruitgang geboekt. Lastig is de regelgeving. In China zijn bijna tweehonderd wetten en regelgevingen in aantocht. Huawei en Audi hopen in 2020 meer duidelijkheid hierover te hebben.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    autonoom voertuig
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Honda stopt 2,75 miljard in zelfrijdende auto’s van GM

    ActueelCloud & Infrastructuur

    GSMA niet blij met EU-normen voor connected cars

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Huawei verwacht omzetgroei van ruim 20 procent

    Stad smart city
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Blackberry beveiligt slimme auto’s in smart cities

    ActueelCloud & Infrastructuur

    BT verwijdert Huawei-apparatuur uit 4G-netwerk

    industry 4.0
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Huawei zet fors in op Industrie 4.0 in Europa

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs