De van oorsprong Indiase crm-leverancier Freshworks neemt AnsweriQ over. Dat Indiaas-Amerikaanse bedrijf levert cognitieve zoekopdrachten- en kunstmatige intelligentie-diensten aan grotere ondernemingen om hun klanten beter te bedienen.
AnsweriQ helpt klanten bij de automatisering van klantworkflows om enerzijds klantvragen geautomatiseerd te beantwoorden en anderzijds de verwerkingstijd van klantcases te verminderen. Het bedrijf bedient klanten als 2K Games, Freshly en SeatGeek.
Via de overname wordt de technologie van AnsweriQ toegevoegd aan de ai-engine van Freshworks genaamd Freddy. Op die manier leert de engine van de ticketgesprekken en kan ze beter anticiperen op de behoeften van de klant en aanbevelingen doen aan de klantenservicemedewerkers.
‘De integratie van de technologie van AnsweriQ verbetert onze kunstmatige intelligentie/machine learning-mogelijkheden op het gebied van klantbetrokkenheid en biedt aanzienlijke waarde voor onze klanten’, aldus Girish Mathrubootham, oprichter en cep van Freshworks.
AnsweriQ-ceo Pradeep Rathinam voegt zich bij het senior executive team van Freshworks als chief customer officer. Vanuit die rol moet hij de hele organisatie op één lijn brengen. Ook moet hij toezicht houden op de wereldwijde klantenondersteuning, onboarding en klantsucces.
Overnamejacht
De overname van AnsweriQ is de tweede van Freshworks in minder dan een jaar tijd. Zo nam het bedrijf vorig jaar Natero over, een Amerikaans softwarebedrijf op het gebied van customer succes management.
Freshworks financiert deze overnames middels eerder opgehaald kapitaal. Zo haalde het bedrijf onlangs tijdens zijn achtste investeringsronde 150 miljoen dollar op. De organisatie heeft zo’n 2.700 medewerkers in dienst, verspreid over dertien kantoren wereldwijd. Klanten in de Benelux worden bediend vanuit het kantoor in Utrecht.