Atos verwacht dit jaar door Covid-19 zo’n zeshonderd miljoen omzet mis te lopen. Om dit te compenseren, voert het Franse ict-concern een besparingsplan van circa vierhonderd miljoen euro door. Tegelijkertijd merkt het bedrijf dat klanten digitale vernieuwingsplannen willen versnellen. Met naar verwachting een volle pijplijn aan opdrachten tot gevolg die het omzetverlies kan compenseren.
Topman Elie Girard, die 1 november vorig jaar Thierry Breton (trok de jas van Commissaris Interne Markt van de Europese Commissie aan) als baas van Atos opvolgde, voorziet met name aan de bovenkant van de markt een teruggang van omzet met zo’n twee tot vier procent. Veel klanten stellen de investeringen in grote it-projecten vanwege de coronacrisis uit, of overwegen dit te doen. Daarnaast heeft Atos last van klanten die het moeilijk hebben, zoals die uit de sectoren transport en horeca en toerisme. Al is dit in beperkte vorm want uit deze sectoren komt zo’n twee procent van de omzet.
Tegelijkertijd, merkt Atos, realiseren klanten zich dat zij door te investeren in digitale vernieuwingen weerbaarder kunnen worden in de huidige coronacrisis. Fabrikanten bijvoorbeeld hebben te maken gehad met productlocaties die noodgedwongen moesten sluiten of blokkades in hun voorraadketens. Die zoeken naar innovaties waarmee ze wendbaarder worden en in staat zijn met alternatieve oplossingen sneller te reageren op noodsituaties. De pandemie versnelt de digitale transformatie en de orderportefeuille van het ict-concern begint zich op dit vlak te vullen.
Opvangen
Daarom spreekt topman Girard van een te verwachten kleine dip. Bovendien is zijn bedrijf goed gepositioneerd om dit soort tegenvallers op te vangen. Atos (110.000 werknemers) heeft een robuust 2019 achter de rug en verkeert in een solide positie: driekwart van de omzet van twaalf miljard euro komt van langjarige contracten en 75 procent van de diensten die het bedrijf levert, ondersteunt bedrijfskritische processen van klanten.
Zo’n negentig procent van de klantenkring bestaat uit bedrijven met een omzet van één miljard of meer of komen uit de publieke sector. Bovendien is het klantenbestand gevarieerd genoeg en dus in balans: industrie (20 procent), overheid/defensie (20 procent), financiële wezen (19 procent), telecom/media/technologie (15 procent), dienstverlening (15 procent) en zorg/levenswetenschap (12 procent). Girard: ‘Wij kunnen tegen een stootje. Dat is ook de boodschap aan onze klanten gedurende deze crisis.’
Spring-programma
De topman kondigde eerder dit jaar het nieuwe groeiplan Spring aan. Daarbij komt in het portfolio nog meer nadruk te liggen op specialismes als ict-beveiliging, decarbonisatie, multicloud en digitale dataplatforms. Gecombineerd met een sterkere verticalisering van het producten- en dienstenaanbod en een strakker organisatiestructuur mikt Girard op een omzetgroei tussen de vijf en zeven procent op de middellange termijn (vier tot vijf jaar).
De algemeen directeur hield vanochtend een persconferentie als aftrap van de Atos Technology Days die vandaag en morgen online plaatsvinden.