Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
toekomstvoorspelling

Hoe bedrijven de coronacrisis kunnen overleven

28 juli 2020 - 13:404 minuten leestijdAchtergrondData & AIVodafone
Alfred Monterie

De coronacrisis heeft de zakenwereld blijvend veranderd. Alle bedrijven moeten zich snel aanpassen, knopen doorhakken en de veranderingen omarmen. Nu alles zo snel in beweging is, moeten de uitdagingen op de voet worden gevolgd. Veel data zijn nodig om alles in de peiling te houden en de juiste aanpassingen te doen.

Dit concludeert Vodafone Business in het Future Ready Report 2020. Vinod Kumar, ceo van Vodafone’s divisie voor de zakelijke markt, wijst op de stroomversnelling bij de digitalisering van het bedrijfsleven. De pandemie is de grootste uitdaging van de laatste vijftig jaar, zegt hij. De beperkingen als gevolg van de coronacrisis geven reden onze relatie met veel dingen te onderzoeken, in het bijzonder de technologie. Terwijl technologie ons in staat stelt onze ‘connected’ levens voort te zetten, moeten we goed kijken hoe dit onze relaties verandert: niet alleen met elkaar maar ook met instellingen en bedrijven die ertoe doen. Volgens Kumar waarderen veel mensen het menselijke aspect meer dan voor de coronacrisis.

Het werk wordt anders gedaan en meer op afstand. Nieuwe zakelijke modellen breken door. Bedrijven vinden zichzelf opnieuw uit. Digitalisering wordt voortaan gezien als een basisniveau van competentie in plaats van een jarenlange transformatie. De coronacrisis heeft alles in een stroomversnelling gebracht.

Vijf uitdagingen

Vodafone liet voor het rapport afgelopen mei achthonderd bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje en Italië interviewen. Voor de crisis in november 2019 was al onderzocht welke bedrijven het best zijn voorbereid op de toekomst en hoe deze bedrijven zich onderscheiden van de rest. 1.813 bedrijven waaronder uit Nederland, vulden de enquête in. Ook werd kwalitatief onderzoek gedaan.

De pandemie drukte bedrijven met de neus op de feiten. In mei van dit jaar deed Vodafone opnieuw onderzoek; ditmaal naar de vraag of de bedrijven die klaar zijn voor de toekomst ook werkelijk beter voorbereid waren. Het antwoord was, niet verrassend, dat dit inderdaad het geval was. Interessanter is met welke uitdagingen deze bedrijven beter kunnen omgaan.  

In het rapport worden vijf uitdagingen geïdentificeerd. Bedrijven moeten hun veerkracht opnieuw opbouwen en versterken. Resilience is het sleutelwoord. Verder staan ze voor de uitdaging zich snel aan te passen aan veranderende sociale attitudes en consumentengedrag. Duurzaamheid wordt standaard. Data en de digitale economie scheppen snel nieuwe zakelijke uitdagingen en kansen. De vijfde en laatste grote uitdaging zit in de werving en het voeden van talent.

Zes kenmerken van toekomstbestendige organisaties

De uitdagingen blijven onverminderd van kracht ook als de coronacrisis ten einde is. Bedrijven die ‘future ready’ zijn, hebben zes kenmerken gemeen. Ze hebben een positieve houding tegenover verandering. Ze staan open voor nieuwe technologie. Bovendien hebben ze een duidelijk plan voor een toekomst vol technologie. Ze weten hoe een werkwijze moet worden aangepast. Het blijft ook niet bij vage strategische plannen. Alle details zijn ingevuld. Documentatie, specificaties en financiering zijn op orde. Een ander kenmerk is dat deze bedrijven up to date blijven met opkomende trends. De zesde karakteristiek is een snel aanpassingsvermogen. Op nieuwe trends en uitdagingen wordt vlot gereageerd. Deze bedrijven zijn sneller op de markt dan hun concurrenten.

Volgens het rapport is het aanpassen aan sociale veranderingen de belangrijkste factor. Een heldere maatschappelijke doelstelling en sterke ethiek zijn cruciaal, nu de macht van consumenten toeneemt. Sociale verantwoordelijkheid is de onderscheidende factor in de slag om klanten en talent. Marketing alleen is niet meer voldoende. Bedrijven moeten een commitment aangaan. Ze moeten ergens voor staan, beslissingen nemen en actie ondernemen. Duurzaamheid moet de aandacht hebben van het hoogste strategische niveau van de onderneming. Dit is absoluut essentieel. De strategie moet helder zijn. Bedrijven moeten voortdurend meten welke voortgang ze op dit punt boeken. Data zijn essentieel bij het navigeren door de digitale economie. Naast duurzaamheid en het gebruik van brede reeks data moet flexibiliteit bij de recruitering alle aandacht krijgen. Diversiteit is hier het sleutelwoord. Flexibiliteit, het welzijn van werknemers en ‘in hoge mate verbonden werkruimtes’ zijn van vitaal belang. Om de juiste werknemers aan te trekken moet een bedrijf basiswaarden hebben die deze mensen aanspreken. 

Meer over

Archivering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    OpinieGovernance & Privacy

    Trek deze drie it-lessen uit de coronacrisis

    ActueelCarrière

    It-sector komt status quo uit coronacrisis

    Winnaar juichen
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Visterin Verdiept: dit zijn de winnaars van de crisis

    corona afstand mondmasker
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Crescent gaat afstandsalarm van Flanders Make verkopen

    Geld groei financieel
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Tech-sector lijkt immuun voor corona

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs