Colruyt Group trekt de stekker uit hun Collishop-webshop. Hiermee verdwijnt een van de grote Belgische e-commerce-initiatieven. De vraag is: waarom?
Voor ze daar bij Colruyt Group beginnen te mailen: helemaal met e-commerce stopt de groep niet. Dochterbedrijven Dreamland en Dreambaby houden wel een online-aanbod.
Daarnaast zal de groep bad- en bedtextiel online verkopen via de gespecialiseerde website MyUnderwear24.be. Maar brede e-commerce-platformen, zoals Collishop er een is, zijn dat niet. De groep kiest in e-commerce voortaan voor de niche-aanpak.
Op 9 november sluit Collishop dus de virtuele deuren. Die hogedrukreiniger die ik er nog wilde kopen (om mijn oprit eindelijk eens aan te pakken), tja die aankoop zal dus versneld moeten plaatsvinden.
Veertig jaar
Collishop werd bijna veertig jaar geleden opgericht en werkte aanvankelijk – jawel – met een catalogus op papier. Lang geleden, toen er nog geen sprake was van Bol.com, de bekende webwinkel van hun grote rivaal AholdDelhaize.
Achteraf is het makkelijk praten, maar eigenlijk heeft Colruyt in al die jaren de kans gemist om zelf uit te groeien tot een Belgische Bol.com. Maar een van de grootste webshops van België is het vandaag wel.
Slachtoffer van succes
Niet enkel in het licht van de geschiedenis met Collishop is de beslissing van Colruyt opmerkelijk. Zo kende Collishop tijdens de lockdown een enorm succes. De webshop moest in april zelfs enkele dagen de virtuele deuren sluiten omdat de online-toeloop te groot was geworden.
Op zich is het paradoxaal: hield Collishop er toen tijdelijk mee op omdat het volume te groot werd, dan stoppen ze er nu definitief mee omdat op lange termijn het volume niet groot genoeg is (om de investeringen te dragen).
Wapen in handen
Met Collishop had Colruyt een wapen in handen tegen Bol.com, maar dat bleek moeilijk. ‘In het huidige concurrentiëlelandschap is specialisatie vereist in online-non-foodverkopen’, klinkt het in een mededeling van Colruyt.
Bij Colruyt hadden ze geen zin om, zoals Bol.com, zwaar te blijven investeren in de bouw van de webshop. Die trein lijkt vertrokken. Collishop was niet bepaald een winstmachine. De online-verkoop is goed voor (iets) meer dan vijf procent van de retailomzet bij Colruyt. Dat is beperkt in het licht van de totale groep.
Technologie
Het is niet dat ze daar bij Colruyt niet investeren in technologie en online. Eerder namen ze de Belgische online-apotheek Korys over.
Ook lijfde de retailer onlangs nog enkele jonge (Belgische) technologiebedrijven in die zich specialiseren in data-analyse. Maar de verdere uitbouw van een eigen e-commerce-platform hoorde niet meer tot de prioriteiten.
Dat is jammer. Jammer voor het non-food-aanbod dat nog meer uit landen als Nederland (Bol.com en Coolblue), Duitsland, China en de VS (Amazon) zal komen. En dus ook jammer voor het Belgische e-commerce-landschap.