Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Automatisering en autonomie als toekomst van itsm

08 april 2021 - 12:55OpinieInnovatie & TransformatieComputableIvanti

Kijk je naar de ontwikkelingen op het gebied van it-servicemanagement (itsm), dan zie je dat er steeds minder mensenhanden aan te pas komen. Daaruit is te concluderen dat itsm op termijn volledig geautomatiseerd en autonoom zal verlopen. Maar wil je werknemers van verschillende generaties optimaal bedienen, terwijl de noodzaak groeit om deze mensen altijd en overal te kunnen laten werken? Dan is er eerst een evolutie nodig van de manier waaróp itsm plaatsvindt.

De twee belangrijkste katalysatoren voor deze ontwikkelingen zijn de razendsnelle toename van het aantal end-points en iot-apparaten en de eveneens astronomische toename van de daarmee gepaard gaande veiligheidsbedreigingen. Het is simpelweg onmogelijk om die groei met ouderwets handmatig beheer te beteugelen. Bij itsm draait het daarom steeds meer om sleutelbegrippen als automation, self-secure, self-heal en self-service. Alleen de combinatie van zelfherstellende en zelfbeherende apparaten met eindgebruikers die zichzelf kunnen bedruipen, kan ervoor zorgen dat itsm in de toekomst de benodigde snelheid, nauwkeurigheid en kostenefficiëntie levert. Proactief, voorspelbaar en 24/7.

Versnelling

Organisaties kunnen dus alleen de snelle groei en complexiteit van it het hoofd bieden door hun serviceprocessen geautomatiseerd en grotendeels autonoom te laten verlopen. Snelheid (en versnelling!) is namelijk één van de drie andere factoren die bepalend zijn voor de toekomst van itsm.

Die snelheid zien we vooral in razendsnelle technologische ontwikkelingen. Het is ondoenlijk om daar een organisatie en het beleid telkens op aan te passen. Daarin speelt nog een factor een allesbepalende rol: kunstmatige intelligentie, en dan vooral machine learning. Door deze technologieën breder in te zetten, kan itsm de beperkende factoren van menselijk handelen omzeilen. Beslissingen en acties worden dan altijd genomen op basis van data, risicoanalyses en regels. Kunstmatige intelligentie zorgt in die zin voor een snelle en efficiënte reactie op veranderende marktomstandigheden.

De laatste factor is minder concreet, maar wel van grote invloed: bewustzijn. Organisaties realiseren zich steeds meer dat itsm niet efficiënt en schaalbaar genoeg is als het afhankelijk blijft van reactief menselijk ingrijpen. Dat is niet alleen tijdrovend, foutgevoelig en kostenintensief, maar bovendien risicovol. De toekomst van itsm ligt daarom in handen van automatisering en autonomie.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Responsible ai artificial intelligence kunstmatige intelligentie
    OpinieData & AI

    Hoe automatisering businessprocessen slimmer maakt

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs