Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

3 redenen waarom ai niet langer is te negeren

27 mei 2021 - 11:453 minuten leestijdOpinieInnovatie & TransformatieAmazon
Olof Hoverfält
Olof Hoverfält

Klanten zijn meer onderlegd in artificiële intelligentie (ai) dan u denkt. Ze houden van vlotte algoritmische interacties op een dagelijkse basis, tot het punt waar ze deze verwachten. Dit betekent dat bedrijven hun inspanningen moeten verhogen. Ai gaat niet langer enkel over de technologie, maar het gaat over hoe klanten uw merk ervaren.

Hieronder drie redenen waarom u de aanpak van ai moet (her)overwegen.

  • Ai is niet gewoon ‘leuk om te hebben’, het is iets dat u móet hebben

De verwachtingen van klanten voor algoritmische interacties zijn al extreem hoog. Deze wijziging heeft geleid tot een nieuw fenomeen dat onderzoekers identificeren als ‘algoritmemoeheid’. Wanneer ai niet goed werkt, te veel of te weinig engagement van zijn gebruikers vraagt, of in het algemeen faalt om te voldoen aan de veranderende verwachtingen van de consument van die gebruikerservaring, dan is het resultaat algoritmemoeheid. Klanten vinden zwakke algoritmische interacties een steeds vaker voorkomende bron van ergernis en voor bedrijven zijn ze een bedreiging voor de zaken geworden.

Het enige wat erger is dan zwakke ai hebben, is helemaal geen ai hebben. We bevinden ons op een kantelpunt waarop het geduld van klanten opraakt: het vermogen om vlotte en aangename algoritmische interacties te creëren is niet langer een competitief voordeel, het is een must-have.

  • Ai beïnvloedt iedereen, inclusief jouw sector

Consumenten gebruiken nu hun beste interactie-ervaring in een domein als een basisverwachting voor andere domeinen, ongeacht de sector of de locatie. Dit betekent dat wanneer het op ai aankomt, elk bedrijf concurreert met de wereldwijde giganten, zoals Amazon en Netflix. Hoewel het waar is dat techbedrijven ‘early adopters’ van ai waren en daardoor in staat zijn grote bedragen te investeren in onderzoek en ontwikkeling ervan, is ai net zo goed een haalbare optie voor kleine en middelgrote bedrijven, en hoeft niet per se peperduur te zijn. Bedrijven van alle vormen en groottes moeten nu op de kar springen vóór het te laat is.

Auteur: Olof Hoverfält, principal consultant, Strategy & Business Design bij Reaktor.
  • Ai is niet op één dag te bouwen, het is een op maat gemaakte oplossing

Voor bedrijven die gehaast zijn om gebreken in ai recht te zetten, is het belangrijk op te merken dat ai niet iets is dat u kant-en-klaar kan kopen. Het is eerder een bedrijfsspecifieke capaciteit die over tijd wordt gebouwd. Ai-competenties kunnen worden versterkt met de hulp van externe experts, maar de bedrijven zelf moeten ai-kennis in huis hebben om het te kunnen implementeren.

Elke business is apart en elk bedrijf komt met zijn eigen set gegevens en zakelijke behoeften. Ai kan helpen de twee samen te voegen waardoor betere gebruikservaringen en dus meer winst worden gecreëerd. Maar daarnaast kan kennis van ai het leiderschap ook helpen beseffen wat een belangrijke ontwrichtende kracht ai is geworden in elke branche. Consumenten zijn er al klaar voor en dus is de vraag nu: bent u dat ook?

Meer over

Kunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    OpinieGovernance & Privacy

    Ai vraagt in praktijk om slim management

    OpinieInnovatie & Transformatie

    It-servicedesk bedient zich te weinig van ai

    OpinieData & AI

    Zo loopt de weg naar vertrouwen in ai

    OpinieData & AI

    Build vs buy is achterhaald bij bepalen ai-strategie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs