Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Europarlementariërs richten vizier op reclametracking

Europa
17 juni 2021 - 09:15ActueelCloud & InfrastructuurAmazonEuropees ParlementFacebookGoogle
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Negentien leden van het Europees Parlement hebben de handen ineengeslagen om de Digital Services Act te wijzigen. Ze willen met name het tracken van consumenten op internet voor marketingdoeleinden streng reguleren. Voor bedrijven als Facebook, Google en Amazon zou dat een streep door de rekening zijn.

De grote technologiebedrijven verdienen elk jaar miljarden euro’s door ‘stiekem alle internetgebruikers te bespioneren’, zegt de Tracking-free Ads Coalition. Een van de mede-initiatiefnemers is de Nederlander Paul Tang (PvdA). ‘Het is tijd om een einde te maken aan een businessmodel dat schade toebrengt aan onze minderjarigen, privacy, adverteerders en media-uitgevers’, zegt hij. ‘Laten we een einde maken aan op persoonlijke gegevens gebaseerde reclame.’

De coalitie bestaat uit negentien leden van verschillende Europese partijen, zoals S&D, Renew Europe, The Greens/EFA en The Left. Ze worden gesteund door meer dan 25 non-gouvernementele organisaties, academici en particuliere bedrijven die zich hebben verenigd in een oproep om een einde te maken aan het alomtegenwoordig volgen van reclame. Onder hen het netwerk voor digitale rechten EDRi, de Amerikaanse NGO Accountable Tech, het Britse Global Action Plan, de Irish Council for Civil Liberties (ICCL).

Die ICCL heeft vandaag ook een rechtszaak aangespannen tegen IAB TechLab, de in New York gevestigde organisatie die de regels voor de wereldwijde online-reclame-industrie vaststelt. Tang: ‘We moeten alle beschikbare opties gebruiken om onze samenleving te beschermen tegen de ondoorzichtige en schadelijke praktijken van Big Tech. Handhaving van de GDPR en ePrivacy zijn noodzakelijk. We mogen niet vergeten hoe Big Tech al onze eerdere pogingen om deze sector te reguleren, probeert te omzeilen.’

Meer over

PrivacySocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Data & AI

    Kort: Amista koopt Alluvion, twee open modellen bij OpenAI (en meer)

    Overname
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Palo Alto Networks koopt Cyberark voor 25 miljard, Televic Healthcare Solutions in Nederlandse handen (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Nokia legt zeekabels in Middellandse Zee, migratie Windows 10 naar 11 te laat (en meer)

    Chip processor
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel splitst NEX af en reduceert aantal werknemers

    ActueelData & AI

    Kort: Japan en Europa bouwen samen ai-bedrijfsoplossingen, Commvault neemt Satori Cyber over

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Van uitstel komt afstel: Intel schrapt chipnieuwbouw in Duitsland en Polen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs