Er zijn goede redenen waarom organisaties een cloud center of excellence installeren in hun organisatie. Of toch op zijn minst voldoende interne expertise voorzien. ‘Alles uitbesteden in de cloud, daar komen bedrijven van terug.’
De grote hyperscalers, als AWS en Microsoft, raden het aan, net als partijen als VMware. En Gartner organiseert er conferenties over. Of hoe het begrip cloud center of excellence (ccoe) steeds vaker opduikt.
Bij een dergelijk center draait het om het samenbrengen van een team aan specialisten met als doel om een cruciaal onderdeel van de organisatie te verbeteren. Nieuw is het concept alvast niet, maar met de opmars van cloudtechnologie is dus het cloud center of excellence aan de orde. Zo’n ccoe is een meer formele vorm om expertise en kennis over de cloud intern te delen en deze optimaal te benutten.
Ingeburgerd is het concept van ccoe alvast niet in ons land. Technologiebedrijf Insight vroeg het aan honderd Belgische it professionals en vijftien procent zou over zo’n expertisecentrum beschikken, tien procent is er mee bezig. Opvallend: 62 procent wist niet wat een ccoe betekent. Al gaat het ook om betrokkenheid bij de technologie en projecten. ‘Met het toenemend belang van en budgetten voor de cloud zou je verwachten dat organisaties er voor zorgen dat ze continue leren uit cloudimplementaties en het gebruik van cloudtoepassingen’, zegt Insight.
‘Meer verbindingsofficieren’
Bij grote cloudprojecten is het concept van een ccoe alvast wel courant. Zo bieden de grootste cloudproviders telkens ondersteuning bij het optuigen van zo’n ccoe. Hierbij vallen ze dan terug op managementconcepten, modellen, toepassingen en best practices, deels gebaseerd op de ervaring en expertise die ze zelf hebben opgebouwd.
Per definitie is zo’n ccoe voor grote organisaties. Bij de doorsnee Vlaamse kmo is het minder van tel. ‘Al zien we toch een kentering in de aanpak’, stelt Koen Van Havere, die als it-recruiter en associate business director bij Robert Half veel contacten heeft bij bedrijven. ‘Zes à zeven jaar geleden was het de trend it-functies uit te besteden en bij wijze van spreken zoveel mogelijk in de cloud te steken. Daar komen bedrijven nu toch van terug’, stelt hij. ‘Ik zie ook bij kleinere bedrijven veel verbindingsfuncties, zoals servicemanagers of coördinatoren, wiens taak het is contacten met outsourcers en cloudpartijen te verzorgen.’
Wat zijn de voordelen?
Bij het gebruik van cloudtechnologie zijn er voor organisaties diverse uitdagingen. Om te beginnen is het een relatief nieuw kennisdomein, zowel technologisch als organisatorisch. Veel organisaties die met cloud aan de slag willen, weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Of ze gebruiken hun traditionele it-architectuur en -aanpak voor hun cloudstrategie, wat meestal niet aangewezen is.
Daarnaast heeft cloud per definitie impact over de ganse organisatie. Een klassieke top-down-aanpak werkt daarbij minder efficiënt. Terwijl een puur decentrale aanpak versnipperd werkt. Denk aan organisaties die al gebruik maken van cloudtechnologie, terwijl dit verloopt in eerder losstaande afdelingen of business-units die het soms zelfs niet van elkaar weten.
Komt nog bij dat de taken van zo’n ccoe alle kanten uitgaan: van de beveiliging optimaliseren (in 68 procent van de ccoe’s is dat het geval), tot de performance verhogen (59 procent), cloud-governance monitoren (55 procent) en de kosten onder controle houden (55 procent), blijkt uit het onderzoek van Insight.
Team samenstellen
Een andere uitdaging, bij het opzetten van een ccoe is het team. Die expertise kan je mogelijk in je eigen organisatie vinden. Al gaf de helft van de it-professionals die Insight bevroeg aan dat gekwalificeerd it-personeel vinden één van hun grootste zorgen is. ‘Een mix van een in- en externe blik kan van een ccoe een krachtig instrument maken’, klinkt het bij Insight.
Koen Van Havere is het hiermee eens. Binnen it is, volgens hem, een ware ‘war for talent’ aan de gang. ‘Daardoor is het als bedrijf niet evident is om alle expertise zelf te vinden.’