In België werkt 55 procent van de bedrijven via de cloud voor loonberekeningen. Nederland doet daar nog een schepje bovenop: daar maken zeven op tien bedrijven al gebruik van de cloud voor hun payroll of loonadministratie.
Dat blijkt allemaal uit een rondvraag van de Europese hr- en payrolldienstenverlener SD Worx. Het bedrijf ondervroeg ruim 1.300 bedrijven uit België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk om een overzicht te krijgen op de manier waarop ze hun loonadministratie of payroll (laten) verwerken.
Nieuw is de trend overigens niet. Jaren geleden al was hr-software, en salarisverwerking in het bijzonder, een van de voorlopers als het om software-as-a-service (saas)-applicaties ging. Dit was bijvoorbeeld vijf jaar geleden al terug te zien in de aanwezigheid in de top twintig van meest gebruikte saas-partijen met namen als SD Worx, Acerta, Partena, Securex en Attentia. In Nederland bieden partijen als Visma Raet, ADP en Afas hr-en payroll-software in de cloud aan.
Benelux
Terug naar vandaag, en daar blijkt volgens SD Worx dat op het vlak van technologie (nog) steeds meer bedrijven de switch naar de cloud maken. Momenteel gaat het allen samen om 49 procent over alle landen van hun onderzoek bekeken. In België werkt 55 procent van de bedrijven via de cloud voor loonberekeningen. 10 procent van de bedrijven doet beroep op cloud- én on-premisesoftware, terwijl 45 procent uitsluitend werkt via de cloud.
Nederland spant de kroon op vlak van gebruik van cloudtechnologie: zeven op tien bedrijven maken er al gebruik van de cloud voor hun payroll. Het Verenigd Koninkrijk (45 procent) en vooral Frankrijk (31 procent) hinken nog achterop.
SD Worx in zee met Talkdesk en Microsoft
Nagenoeg parallel met het uitbrengen van dit cloudonderzoek raakte bekend dat SD Worx in zee gaat met Talkdesk en Microsoft voor zijn klantencommunicatie. De twee gaan een contactcenteroplossing voor SD Worx leveren. Het moet, volgens het persbericht, ‘een toekomstbestendig platform worden met een verbeterde stabiliteit om betere klantervaringen te ondersteunen’. Talkdesk omschrijft zichzelf als een wereldwijde leider in contactcenters voor klantgerichte bedrijven.