Bij Amerikaanse techbedrijven verliezen duizenden mensen hun baan. Met als klap op de vuurpijl de elfduizend ontslagen bij Meta, eerder deze week. Ook bedrijven als Twitter, Salesforce en Stripe staan in het teken van gedwongen personeelsvertrek. Een overzicht.
De afgelopen weken sneden veel Amerikaanse techbedrijven in hun personeelsbestand. Een schril contrast met de twee vette jaren die eraan voorafgingen. De coronapandemie bezorgden de ondernemingen een gouden tijd.
De vraag naar hun producten en diensten nam fors toe, zowel in de zakelijke markt als bij particulieren. Alle registers werden opengetrokken om personeel te werven en de werving gebeurde wereldwijd, want naar kantoor komen zat er in coronatijd sowieso niet in.
Die tijden zijn voorbij. Bedrijven en consumenten houden de hand op de knip. Ze teren nog op de investeringen van een paar jaar geleden en weten niet wat de toekomst brengt. De hoge inflatie, vrees voor een recessie, oorlog in Oekraïne en klimaatproblematiek maken het er niet beter op.
En dus beslissen de techbedrijven om te saneren. Snel voor Thanksgiving en de feestdagen mensen ontslaan.
Big Vertrek
- Meta: 11.000 ontslagen (aangekondigd 9 november)
- Salesforce: ‘honderden’ ontslagen (7 november)
- Zendesk: 350 ontslagen (7 november)
- Twitter: 3.700 ontslagen (4 november)
- Stripe: 1.000 ontslagen (3 november)
- Lyft: 700 ontslagen (3 november)
- Opendoor: 550 ontslagen (2 november)
Bron: Layoffs.fyi