Laat je niet op het verkeerde been zetten door de titel van ‘De IT girl’ van Chantal Schinkels. De titel doet in eerste instantie denken aan een luchtige Hollywood-film met veel humor over een vrouw die werkzaam is in de it. Maar met de ondertitel ‘Hoe overleef je een door mannen gedomineerde werkvloer’ en na het lezen van het confronterende voorwoord kan die eerste gedachte direct de prullenbak in.
‘De IT girl’ (uitgeverij Van Duuren Media) van Chantal Schinkels is een onthullend en schokkend boek over een it-wereld, waarin vrouwen vaak een achtergestelde positie hebben. Een wereld waarin ze bovendien veel moeite moeten doen om die achterstand weg te werken en daarbij tegen veel barrières oplopen.
Hallo, bent u er nog?
Schinkels vraagt aandacht voor inclusiviteit en diversiteit bij automatiseringsbedrijven. Twee onderwerpen die bij veel mensen niet direct aanleiding zullen vormen om het boek aan te schaffen en te lezen. De kop in het zand steken is gemakkelijker dan je nek uitsteken… Vandaar mijn vraag: Hallo bent u er nog?
De auteur heeft haar nek uitgestoken, toen zij haar idee om haar pittige ervaringen in boekvorm uit te laten geven, omzette in daden. Daar is moed voor nodig, want aandacht vragen voor dit probleem levert naast een hoop positieve ook een groot aantal negatieve reacties op.
Mijn eerste kennismaking met het boek dateert alweer van een tijdje geleden. Toen ik deel mocht uitmaken van de jury voor het ‘Managementboek van het Jaar 2021’, kreeg ik ‘De IT girl’ toegestuurd om te lezen en te beoordelen. Het was niet het enige boek over diversiteit en inclusiviteit dat ik die maanden te lezen kreeg. En zonder die andere boeken te kort te doen, het boek van Schinkels kreeg mijn speciale aandacht. Omdat ik als inkoopadviseur de afgelopen jaren veel automatiseringsproducten en -diensten heb ingekocht en bij mijn dagelijkse werk dus veel te maken had met it-bedrijven.
Ziende blind
Toen ik als jurylid te horen kreeg dat ik een aantal boeken over inclusiviteit en diversiteit zou ontvangen, gaf ik naar mijn medejuryleden eerlijk aan dat ik me niet bewust was van de onderliggende problematiek bij die onderwerpen. Door de grote hoeveelheid voorbeelden uit de praktijk die te lezen zijn in ‘De IT girl’, werd me ik ervan bewust dat ik ziende blind was.
Want ook ik zat bijna altijd met mannelijke accountmanagers aan tafel. En als ik dan eens een vrouw aan de overkant trof, was dat veelal even wennen. Met name in de communicatie, want hoe mannen onderling communiceren, verschilt enorm van de communicatie tussen mannen en vrouwen. Het werd me na lezing van het boek met terugwerkende kracht duidelijk.
Verschil tussen meningen en cijfers
Het eerste deel van het boek heeft de toepasselijke titel ‘Voordat je het ziet’. Daarin vliegen de praktijkvoorbeelden je al om de oren, en dat blijft het gehele boek zo doorgaan. Waar in een aantal boeken over inclusiviteit en diversiteit voor een deel meningen worden geponeerd, baseert Schinkels zich hierin voornamelijk op cijfers die je via de voetnoten achter in het boek kunt teruglezen.
Het tweede deel, ‘De ladder op’, is vervolgens de opmaat naar een meer persoonlijke benadering. Hier richt zij zich meer rechtstreeks tot de vrouwen in de it. Ze geeft adviezen, heel veel concrete adviezen die terug te lezen zijn in hoofdstuktitels als ‘Maak jezelf zichtbaar’, ‘Durf te falen’ en last but not least ‘Vertrek uit een giftige werkomgeving’. Jazeker, nagenoeg allemaal in de gebiedende wijs, maar zonder betweterig of belerend over te komen.
In het derde deel met de titel ‘Breek het systeem’ richt Schinkels zich ten slotte specifiek tot de mannen. Niet onbegrijpelijk, want om een omwenteling tot stand te brengen in een door mannen gedomineerde it-omgeving heb je die mannen eveneens hard nodig. Naast de al eerder genoemde voetnoten sluit de schrijfster haar boek af met een bijlage vol inspiratie met verwijzing naar relevante boeken, podcasts en organisaties.
Indringend
Als je in de it werkt, ongeacht of je vrouw of man bent, is dit boek een ‘must have’ en een ‘must read’. Ondanks het zware onderwerp. Schinkels benoemt de problemen op indringende wijze en reikt bovendien oplossingen aan. Je voelt haar gecontroleerde boosheid en verontwaardiging, maar nergens laat ze zich verleiden tot het tegen schenen schoppen of klagen.
Schinkels’ boodschap is helder en het geheel leest door haar duidelijke en prettige schrijfstijl gemakkelijk weg. Werk je buiten de it: met een beetje voorstellingsvermogen zijn de beschreven voorbeelden – en aanbevelingen – ook te vertalen naar andere sectoren.
Peter Streefkerk is mede-eigenaar van Starck Training & Development en eigenaar van Respect Inkoopconsultancy.