Juniper Networks behaalde in 2022 zijn beste omzetresultaat tot nu toe. De omzet steeg met twaalf procent tot 5,3 miljard dollar. De nettowinst kwam uit op 471 miljoen euro, een toename van 86 procent ten opzichte van 2021. De Amerikaanse netwerkspecialist eindigde met een sterk winstgevend slotkwartaal en kondigde voor dit jaar extra investeringen van vijftien miljoen aan.
Juniper bedient met zijn netwerkproducten – en oplossingen drie doelgroepen: ict-serviceproviders, cloud-aanbieders (onder andere hyperscalers) en de ‘enterprise business’ (de zakelijke markt). Met name bij die laatste categorie, een relatief nieuw marktsegment, boekte het bedrijf flinke vooruitgang. Juniper biedt er een met artificiële intelligentie (ai) verrijkt netwerkplatform waarbij de eindgebruikerservaring via automatische monitoring centraal staat.
Het netwerkbedrijf zag die groei in de zakelijke markt met name terug in een sterk vierde kwartaal van 2022. In dit slotkwartaal draaide het een omzet van 1,4 miljard dollar, een toename van elf procent tegenover dezelfde periode een jaar geleden en twee procent op kwartaalbasis. De nettowinst bedroeg 180,4 miljoen dollar, een forse plus van 36 procent in vergelijking met het vierde kwartaal van 2021 en idem dito op kwartaalbasis (+48 procent).
Verdubbelen
Topman Rami Rahim verwacht voor 2023 een omzetstijging van zo’n vijftien procent. Hoewel zijn bedrijf nog steeds te maken heeft met tegenwind in de toeleveringsketen door materiaaltekorten en hogere kosten voor onderdelen en vrachtvervoer. Op het partnerevenement Juniper Unleashed, dat deze week plaatsgrijpt in Madrid, meldde hij dat het bedrijf in vijf jaar tijd de omzet wil verdubbelen naar tien miljard dollar. Volgens Rahim liggen er volop kansen omdat klanten steeds hogere eisen stellen aan hun netwerk. Juniper is er in zijn ogen met zijn gedifferentieerde aanpak en ai-netwerkportfolio beter voor geëquipeerd dan menig concurrent die nog vooral hardwaregericht zou zijn.
Bovendien ligt er voor Juniper, dat een geschat aandeel van vijf procent heeft op de gefragmenteerde netwerkmarkt, volop ruimte om te groeien in landen waar het een relatief lage penetratiegraad heeft, zoals Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Scandinavië. Het netwerkbedrijf investeert in 2023 vijftien miljoen dollar in het partnerkanaal alsook in de eigen verkooporganisatie en wil zo meer orders binnenhalen op vooral de zakelijke markt.
JPA
Het partnerkanaal voor indirecte verkoop is voor Juniper Networks belangrijk. Vorig jaar introduceerde het bedrijf een nieuw onderdeel van zijn Juniper Partner Advantage Program (JPA): het Elite Plus Partner Program. Dit zorgde er voor dat vijftien procent van alle omzet van het netwerkbedrijf uit grootzakelijke accounts door partners werd gegenereerd (gemeten over de eerste drie kwartalen van 2022).
Voortbouwend op deze groei introduceert Juniper in 2023 nieuwe onderdelen binnen zijn JPA-programma zodat partners klanten beter kunnen voorzien van innovatieve managed services, zoals oplossingen op basis van een networking-as-as-service (naas)-model en cloud automation.
Het netwerkbedrijf maakte op Juniper Unleashed tevens bekend nieuwe ontwerp-, verkoop- en marketingtools er beschikking te stellen aan partners, zodat zij van meer incentives en beloningen kunnen profiteren. Daarnaast krijgen zij de mogelijkheid sneller een hoger partnerniveau te bereiken.