Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Bank

Bank komt klant tegemoet in slechts 1 op 3 gevallen van onlinefraude

16 mei 2024 - 10:44ActueelSecurity & AwarenessOmbudsfin
William Visterin

Uit eigen cijfers blijkt dat Ombudsfin vorig jaar voor het eerst meer dan duizend dossiers rond onlinefraude heeft behandeld. Een minderheid daarvan wordt voor de klant opgelost, zelfs als de bank zelf in de fout gaat.

De cijfers komen uit het jaarverslag van Ombudsfin, de ombudsman voor de Belgische financiële sector. Zoals al enkele jaren het geval is, maakt phishing de grote meerderheid van de dossiers uit. Het ging meer bepaald om 861 ontvankelijke klachten. 149 dossiers betroffen andere soorten oplichting zoals vriendschapsfraude, factuurfraude en beleggingsfraude.

De bank komt meestal niet tussen bij onlinefraude. Het valt op dat in slechts 32,7 procent van de online fraude gevallen een regeling werd bereikt tussen de slachtoffers en hun financiële instelling. Dat cijfer is laag, want bij de overige dossiers was in 94 procent van de gevallen sprake van een geslaagde bemiddeling.

Nalatigheid

Ombudsfin merkt in zijn jaarverslag op dat een bank niet tussenbeide moet komen als er sprake is van grote nalatigheid bij de klant. Maar de dienst stelt wel vast dat banken het begrip ‘grove nalatigheid’ ruim interpreteren. Waardoor ze vaak voet bij stuk houden. ‘De analyse van de ombudsman valt niet altijd samen met die van de financiële instellingen’, zo staat in het jaarverslag.

De ombudsman voegt er ook nog aan toe dat onlinefraude zeker niet altijd de fout van de consument is. Zo werd in meerdere dossiers vastgesteld dat de fraudedetectiesystemen van de bank tekortschoten. Daardoor konden criminelen meerdere verrichtingen uitvoeren zonder dat de betreffende financiële instellingen die opmerkten. Wat verontrustend is: in die gevallen waren de financiële instellingen zelden bereid om de slachtoffers van onlinefraude te vergoeden.

Meer over

FraudePhishing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    CISO
    ActueelSecurity & Awareness

    Nova Advisor Agent: gamechanger voor ciso of ai-hype?

    ActueelSecurity & Awareness

    Belang digitale soevereiniteit in Europese cybersecurity neemt toe

    ActueelData & AI

    Kort: Bedrijven schalen gebruik agentic ai op, Panasonic helpt The AA (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Najaarsdag GTIA Benelux in Eindhoven, opnieuw banen weg bij Microsoft (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Vaarwel C++ en C: VS zetten in op memory safe-programmeertalen

    smartphone
    ActueelSecurity & Awareness

    Telenet lanceert mobiel aanbod voor jongeren en hun opvoeders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs