Accenture helpt voedingsmiddelenleverancier Unilever om inzicht te krijgen in welke mate ai-oplossingen bijdragen aan productiviteit en omzet. Ook brengt het ict-adviesbedrijf in kaart waar ai het management kan verbeteren.
Dat gebeurt met het GenWizard-platform van Accenture, een generatief-ai-platform dat bedrijven helpt om ai-oplossingen sneller en efficiënter te ontwikkelen en te implementeren. Het maakt gebruik van generatieve ai-technologieën, zoals grote taalmodellen (llm’s) en machine learning, om verschillende bedrijfsprocessen te verbeteren.
Het platform kan worden gebruikt om processen te automatiseren die voorheen handmatig werden uitgevoerd zoals het samenstellen van rapporten en teksten en de analyse van data en klantcommunicatie. De ontwikkeling van nieuwe ai-toepassingen kan worden versneld en het wordt onder meer gebruikt om ai-toepassingen te integreren in bestaande werkprocessen en ict-systemen.
Unilever zegt dat het op dit moment ‘live’ is met 330 ai-toepassingen die wereldwijd de efficiëntie en productiviteit moeten verbeteren. Daarnaast zijn er nog zo’n tweehonderd implementaties in uitvoering of in onderzoek. Unilever opende eind 2023 een ai-lab in Canada waar het nieuwe ai-concepten, -ontwerpen en -projecten onderzoekt.
Het bedrijf zegt al ruim een decennium bezig te zijn met ai-toepassingen binnen de bedrijfsvoering en werkt al langer samen met Accenture. De nieuwe fase in die samenwerking is gericht op het in beeld brengen waar en hoe generatieve ai kan bijdragen om de productiviteit, omzet en bedrijfsvoering te verbeteren. Accenture en Unilever willen daarmee een nieuwe standaard neerzetten voor de voedingsmiddelenindustrie.
Voorbeelden van ai-toepassingen bij Unilever
Productontwikkeling en innovatie
Unilever analyseert consumentengegevens en markttrends en ontwikkelt product-ideeën met behulp van ai-toepassingen. Door grote hoeveelheden data te verwerken, kan het bedrijf anticiperen op veranderende voorkeuren en sneller inspelen op nieuwe trends. Ook binnen smaak- en geurontwikkeling wordt ai gebruikt door ingrediënten te analyseren en te voorspellen welke combinaties populair kunnen worden bij afnemers;
Voorraadbeheer
Ai helpt Unilever bij het optimaliseren van hun supply chain door de vraag naar producten nauwkeurig te voorspellen en de voorraad in magazijnen beter te beheren. Dit helpt verspilling te verminderen en zorgt voor een efficiëntere distributie;
Marketing en klanteninteractie
Unilever gebruikt ai om sociale media en andere online-platforms te monitoren om te begrijpen hoe consumenten over hun merken en producten praten;
Duurzaamheid
Bij het ontwerpen van duurzamere verpakkingen worden met behulp van ai-toepassingen materialen geanalyseerd en gekeken welke het beste zijn voor hergebruik;
Personeelszaken
Hr gebruikt ai bij het werven van personeel door sollicitaties te screenen, cv’s te analyseren en kandidaten te koppelen aan een functie op basis van hun vaardigheden en ervaring. Ook worden ai-tools ingezet om prestaties te analyseren.