Artificiële intelligentie (ai) moet de productiviteit in de it-outsourcingindustrie ingrijpend verhogen. Dat blijkt uit een onderzoek van outsourcingadviseur S-Square bij Belgische en Europese it-dienstenleveranciers. Hieruit blijkt een significante productiviteitssprong van bijna twintig procentpunt door de inzet van (generatieve) ai. Soms gaat het daarmee om een verdubbeling.
De rondvraag van S-Square over ai, die deel uitmaakt van de bredere en jaarlijkse Partnership Benchmark-studie, kan je als kwalitatief onderzoek bestempelen, vermits een tiental it-outsourcers eraan deelnamen. ‘Maar de resultaten liggen in lijn met internationaal onderzoek over dit thema’, weet Geert Hendrickx, mede-oprichter van S-Square.
Vooral in bepaalde it-diensten worden alvast revolutionaire verbeteringen inzake productiviteit verwacht met de opmars van ai. S-Square vroeg bij de it-dienstverleners naar de verwachte productiviteitsgroei op vijf jaar en dat zowel zonder als met het gebruik van ai.
Het verschil is opmerkelijk. In diensten rond servicedesk en digital workplace zien ze hun productiviteit zelfs verdubbeld worden. De meest veelbelovende productiviteitsgroei dankzij ai wordt gezien bij applicatie-ontwikkeling (44 procent) en applicatiebeheer (43 procent).
Gekrompen

De forse en verwachte toename in productiviteit kan een hulp zijn voor de sector. ‘Wat wij de laatste zes maanden van 2024 van heel wat cio’s hebben gehoord, is dat de it-budgetten zijn gekrompen. Of op zijn minst gelijk blijven’, geeft Hendrickx mee. ‘Meer doen met hetzelfde, wordt in de praktijk het devies. En daar kan ai dus wel aan bijdragen.’
Complete transformatie
Tegelijk ziet Hendrickx een meer fundamentele trend in de wereld van it-outsourcing. ‘Vroeger ging het in outsourcing vaak om ‘meer mensen erbij halen’, en dat in een globaal perspectief. Maar die strategie wordt vervangen door een nieuwe benadering, die van de ‘omgekeerde piramides’, waarbij intellectueel kapitaal centraal staat.’
Volgens Hendrickx staat de sector, en daarbij ook de klanten, voor een uitdaging. ‘Ai gaat niet alleen taken overnemen, maar fundamenteel de manier waarop it-diensten worden geleverd herdefiniëren’, meent hij. ‘Menselijke expertise blijft cruciaal, maar wordt steeds meer ondersteund en versterkt door intelligente technologische oplossingen. Die transitie is niet louter een technologische upgrade – het is een complete transformatie van de it-dienstverlening.’