Terwijl het in veel (Belgische) bedrijven vooral bij proefprojecten blijft, gebruikt het Belgische softwarebedrijf Showpad al minstens liefst vijftien gen ai-toepassingen. ‘Wij schakelen llm’s in ons kernproduct in’, klinkt het daar. Het project krijgt een pre-nominatie voor de Computable Awards in de categorie IT Project of the Year in Enterprise Market.
Showpad telt zowat vierhonderd medewerkers en twee hoofdkantoren: Gent en Chicago. Hun softwareplatform, met verkoopprofielen als doelgroep, is hierbij hun kernactiviteit en richt zich op sales enablement. ‘Wij bieden een vaste tool voor sales-profielen’, vertelt Jeroen Minnaert, chief architect bij Showpad. ‘Ze kunnen er onder meer hun meeting plannen en voorbereiden, (potentiële) klanten engageren en aan opvolging doen. Ze kunnen delen vanuit het platform en het is ook hun toepassing voor training.’
Use case én de doelgroep

De klanten, en meer bepaald de doelgroep van salesprofielen, zijn de leidraad voor het aanbieden van llm’s of large language modellen. In totaal gaat het bij Showpad om minstens vijftien toepassingen in generatieve ai. ‘We zijn begonnen met vier in 2023. Vorig jaar hebben we dat uitgebreid tot vijftien’, vertelt Jeroen Minnaert. ‘Eén voorbeeld daarvan zijn samenvattingen van documenten. Dat is een typische sales use case: het is iets dat veel tijd en moeite vraagt om te doen. Maar het valt gemakkelijk te verifiëren. Die samenvattingen worden dan gepresenteerd in het formaat van een FAQ met de meest voorkomende vragen en antwoorden, de verkoper kan daar datgene uitpikken wat het meest relevant is voor hem en zijn klant.’
Een andere toepassing is het automatisch genereren van een set van multiplechoicevragen om de verkoopprofielen te trainen. Maar er zijn ook andere use cases die verkopers kunnen helpen, zoals ervoor zorgen dat ze de data die ze in handen krijgen up-to-date houden. ‘Verder kunnen we via ai ook de interacties van data analyseren. Wij kunnen grafieken maken om inzichten aan te bieden. Het zijn relevante use cases. Dankzij generatieve ai kunnen we zowel de ervaring voor de aankoper als de productiviteit en de pitch quality van de verkoper merkelijk verbeteren.’
Geen eigen llm’s
Een van de diensten die het Gentse bedrijf voor zijn gen-ai-toepassingen gebruikt, is Amazon Bedrock. Dat is een cloudservice van Amazon Web Service waarmee ontwikkelaars generatieve ai-toepassingen kunnen bouwen met foundation models van verschillende providers, zoals van Anthropic of met modellen van Amazon zelf. De keuze en capaciteit maken hier het verschil. ‘Wij trainen onze eigen llm’s niet, maar vallen hierop terug via Amazon, want zij zijn daar veel beter voor uitgerust’, vindt hij. ‘Wij gebruiken de llm’s van Anthropic. Zo blijven we binnen één familie. We begrijpen die het best en hebben zo de mogelijkheid om mee te zijn met de laatste nieuwe versies.’
Waarom deze pre-nominatie?
Door het doordacht en consequent gebruik van ai en llm’s in het klantenaanbod. Jeroen Minnaert was met Showpad ook een van de weinige bedrijven uit de Benelux die er een presentatie mocht geven op re:Invent de gebruikersconferentie van AWS in de VS. Ook hun aanpak speelt mee. Of hoe de ene llm voor een bepaalde toepassing meer geschikt is dan de andere, of misschien in bepaalde gevallen zelfs overkill is. En dat is ook een kwestie van prijsefficiëntie. ‘Het hangt gewoon af waar je die llm voor gebruikt. Als je spreekt over toepassingen als deep reasoning en agent workloads, dan heb je een heel krachtige nodig. Maar om bijvoorbeeld een tekst samen te vatten, zijn ook Mistral en LLama (Meta) prima’, stelt Minnaert. ‘Afhankelijk van de situatie kunnen wij kiezen welk large language model het best werkt voor ons.’
Meer over de Computable Awards
De komende weken lichten we op regelmatige basis de pre-nominaties in onder meer de categorieën IT Project of the Year toe. De winnaar komen we te weten tijdens vakbeurs Cybersec Europe op 21 en 22 mei 2025. Aanmelden kan tot 2 maart 2025. Informatie over de nominaties en de mogelijkheid tot aanmelding vindt u hier.