Interview | Dorien Roes, countrymanager Belux
Workday kondigde recent wereldwijd dan wel ontslagen aan, de cloud-gebaseerde hr- en financiële softwareleverancier groeit flink door in de Belgische markt. Dorien Roes, countrymanager Belux, bevestigt een jaarlijkse omzetgroei van 25 procent. Vooraanstaande Belgische klanten zijn Duvel Moortgat, Collibra, Showpad, Materialise en Argenx.
Workday wordt vaak geassocieerd met grote bedrijven als klanten, maar ook met de geciteerde namen, wijst Roes voor Workday op kansen voor kleine en middelgrote ondernemingen. ‘Vaak gaat het om organisaties met groeiambities, ook internationaal, die klant zijn bij ons.’ Ze benadrukt dat 65 procent van de klanten in de EMEA-regio kleine en middelgrote ondernemingen zijn. ‘In België ligt dat kmo-aandeel zelfs nog hoger.’
De jaarlijkse omzetstijging met een kwart in België is het enige prestatiecijfer dat Workday voor ons land kan (of wil) meedelen. Daar moeten we het mee doen. Maar uit publieke bronnen halen wij zelf dat Workday in België vorig jaar iets meer dan twintig (voltijdse) medewerkers te werk stelde en een brutomarge van een kleine 6 miljoen euro haalde.
Wereldwijd haalt de groep een omzet van zeven à acht miljard euro. Het bedrijf telt ongeveer 18.000 medewerkers wereldwijd, al kondigde het recent aan om 8,5 procent van het personeel te ontslaan. De focus op artificiële intelligentie (ai) werd hierbij als een van de redenen aangehaald.
Illuminate

Want net als bij alle softwarebedrijven is ai een heet hangijzer. Workday heeft meer dan veertig ai-functies geïntegreerd in zijn platform, onder hun ai-naam Workday Illuminate. Deze oplossingen richten zich op diverse gebieden zoals recruitment, financiën en personeelsontwikkeling. Zo kan ai automatisch functiebeschrijvingen genereren, onkostennota’s verwerken en groeiplanning suggereren. ‘Als manager kun je nu een automatisch gegenereerd groeiplan krijgen voor werknemers, gebaseerd op skills en feedback’, licht Roes toe. ‘Je kunt zo’n plan natuurlijk aanpassen, maar het bespaart veel tijd.’
De focus van de ai-toepassingen ligt ook duidelijk op het verlichten van administratieve lasten door slimme technologie. Van het automatisch genereren van job-omschrijvingen tot toelichting van loonstaten via ai-assistenten. ‘We zijn al meer dan tien jaar bezig met ai’, vertelt Roes. ‘Onze klanten gebruiken ai-functionaliteiten vaak zonder het te beseffen.’
Workday onderscheidt zich door zijn cloud-native benadering en continue technologische vernieuwing, beklemtoont Roes. ‘Onze medeoprichter Aneel Bhusri benadrukt dat er momenteel niets meer in de software zit van wat er in 2005 inzat; de toepassing wordt continu herschreven en vernieuwd’, haalt ze aan. ‘Onze sterkte zit in onze cloudapplicatie met uitgebreide datasets – we verwerken momenteel 850 miljard transacties.’
Partners
Belangrijke partnerships in België omvatten Deloitte, PwC, KPMG en Kainos. Deze partners ontwikkelen specifieke oplossingen voor de Belgische markt, zoals rond loontransparantie.
Concurrenten zijn traditionele erp-leveranciers, zoals SAP en Oracle. ‘Workday onderscheidt zich door zijn flexibele, cloudgebaseerde architectuur en de mogelijkheid om gemakkelijk te schalen met groeiende organisaties’, geeft Roes mee. ‘Bovendien is de ai geïntegreerd in de core van de applicatie, niet als aparte module.’
Een opmerkelijk partnership is dat met Salesforce, waarmee Workday complementaire ai-mogelijkheden ontwikkelt. ‘We zien Salesforce niet als concurrent’, zegt de countrymanager. ‘Integendeel, we kunnen unieke ai-agents bouwen die data van beide platformen gebruiken.’