Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Man met laptop, ai in beeld

Google en SAP versterken deze 3 zakelijke ai-toepassingen

15 april 2025 - 12:103 minuten leestijdActueelData & AIGoogleSAP
Pim van der Beek

Een protocol voor interoperabiliteit van ai-agents, de uitbreiding van Google Gemini-modellen binnen het aanbod van generatieve-ai-toepassingen van SAP en technologie om de inhoud van tekst-, beeld-, audio-, spraak- en video-bestanden te ontsluiten binnen bedrijfssoftware. SAP en Google Cloud kondigen deze drie toepassingen aan met als doel de ai-inzet binnen bedrijfstoepassingen te verbeteren.

SAP en Google Cloud springen in op de groeiende interesse van bedrijven voor ai-agents. Die ai-toepassingen die zelfstandig een taak uitvoeren worden bijvoorbeeld ingezet voor processen bij de klantenservice, goedkeuringsprocessen en samenwerkingen tussen afdelingen. Met Joule biedt SAP een ai-copiloot die verschillende bedrijfsprocessen verbindt en aanstuurt binnen de SAP Business Suite.

Om ai-agents effectief en veilig te laten samenwerken tussen verschillende systemen en leveranciers is het Agent2Agent (A2A)-protocol ontwikkeld. SAP is als één van de eerste partijen betrokken bij dat protocol dat in samenwerking met met Google Cloud en andere techbedrijven is ontwikkeld. Het gaat om een open standaard waarmee ai-agents context kunnen delen, acties coördineren en gegevens veilig uitwisselen over verschillende platformen.

Een concreet scenario van de toepassing van het ai-agent-protocol is een medewerker die een e-mail met een factuurvraag via zijn zakelijke Gmail-account ontvangt. ‘In plaats van handmatig te schakelen tussen systemen, roept hij Joule direct vanuit de e-mailinterface aan. Joule start vervolgens een procedure en betrekt daarbij een Google-agent die toegang heeft tot Google BigQuery, waar de relevante transactiegegevens zich bevinden. Samen valideren de agents het probleem, halen inzichten op en doen een oplossingsvoorstel. Dat gebeurt volledig geautomatiseerd, zonder contextverlies of datasilo’s’, aldus de bedrijven in een gezamenlijk persbericht.

Toegang tot Google Gemini-modellen

SAP breidt ook het aantal ai-modellen van generatieve ai-toepassingen die via het SAP Business Technology Platform (SAP BTP) worden aangeboden uit. De nieuwste toevoegingen zijn Google Gemini 2.0 Flash en Flash-lite, naast de eerder toegevoegde Gemini 1.5-modellen.

De uitbreiding moet SAP-klanten meer flexibiliteit bieden om ai-oplossingen te bouwen die specifiek zijn afgestemd op zakelijke workloads. Daarbij is bijvoorbeeld aandacht voor de omvang van workloads en wordt de vertraging van de uitvoering van taken beperkt (low latancy). De workloads worden binnen het SAP-ecosysteem uitgevoerd dat beschikt over ingebouwde beveiliging en voldoet aan wet- en regelgeving binnen de zakelijke context van gegevensuitwisseling, aldus de Duitse softwarereus.

Video en spraak

De derde toepassing waarop SAP en Google de samenwerking hebben gezocht is de integratie van Googles video- en spraaktechnologie in de bedrijfssoftware van SAP. ‘Informatie binnen organisaties komt steeds vaker in meerdere vormen, zoals tekst, beeld, audio en video. Om die reden breidt SAP zijn ai-capaciteiten uit met ondersteuning voor multimodale retrieval-augmented generation (rag), een veelgevraagde technologie onder klanten die zich richt op video-based learning en kennisontsluiting.’

 SAP gebruikt Google Video Intelligence voor het herkennen van tekst in videobeelden en de spraak-naar-tekst-api voor het transcriberen van gesproken audio. Beide worden automatisch voorzien van tijdcodes, zodat gebruikers snel relevante fragmenten kunnen terugvinden. SAP maakt met die toepassing ongestructureerde content toegankelijk voor dagelijkse bedrijfsvoering. Als voorbeelden wordent het terugvinden van instructies in een trainingsvideo of het analyseren van klantinteracties genoemd.

De samenwerking met tussen SAP en Google Cloud sluit aan op een strategie waarin beide partijen de overtuiging delen dat de grootzakelijke inzet van ai gestoeld is op open en flexibele modellen en de basis vormt voor geautomatiseerde bedrijfsprocessen.

Meer over

AIAI-agent

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert België

    Sap-Sapphire-2024
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Joule verandert alles: zo werken we straks met erp

    ActueelData & AI

    Ai moet uitsterven zeldzame walvissen voorkomen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    AWS maakt EU-cloud meer soeverein

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Snowflake gaat van datacloud naar ai-ecosysteem

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs