Netsuite komt met eigen ai-tooling, Wireless Logic neemt Zipit Wireless over, GitHub-ceo gaat iets anders doen, Perplexity will Google’s Chrome kopen en Microsoft OAuth-applicaties voor phishing misbruikt. Dat zijn de onderwerpen van dit nieuwsbericht.
Netsuite komt met eigen ai-tooling
Erp-softwarebedrijf NetSuite heeft AI Connector Service aangekondigd, een ‘protocolgestuurde integratieservice die het model context protocol ondersteunt,’ wat zich ‘ontpopt tot een cruciale standaard voor gestructureerde communicatie tussen llm-gestuurde agents en andere systemen.’ Met de nieuwe toepassing kunnen ontwikkelaars exact definiëren wat hun ai-systeem kan zien en doen, meerdere assistenten en agentplatforms ondersteunen op een standaardgebaseerde manier, complexe ai-erp-integraties omzetten in modulaire, herbruikbare SuiteApps, en ai-integraties afstemmen op het bestaande uitbreidingsmodel van NetSuite. Verder stelt het partners en isv’s in staat om ai-gestuurde SuiteApps te bouwen, en gebruikers om met NetSuite-gegevens te werken via de gebruikersinterfaces van populaire ai-assistenten.
Wireless Logic neemt Zipit Wireless over
Het Britse Wireless Logic, aanbieder van iot-connectiviteitsplatforms, heeft het Amerikaanse Zipit Wireless overgenomen, een specialist in multi-carrier iot-connectiviteit en abonnementsfacturatie. ‘Het is de eerste overname van een bedrijf met een hoofdkantoor in de Verenigde Staten en een belangrijke stap in de internationale groeistrategie van Wireless Logic,’ reageert de koper. Met de overname vergroot Wireless Logic zijn aanwezigheid in Noord-Amerika en breidt het de technologische mogelijkheden verder uit, met name op het gebied van facturatie, multi-tier-modellen en abonnementsbeheer. De facturatieoplossing van Zipit heeft meer dan 45 miljoen dollar aan abonnementsinkomsten voor oem-klanten gegenereerd.
GitHub-ceo vertrekt om iets anders te starten
Thomas Dohmke heeft aangekondigd af te treden als ceo van het in 2018 door Microsoft overgenomen ontwikkelplatform GitHub. Hij was directeur sinds november 2021. De Duitser verkocht in 2014 zijn startup Hockeyapp aan Microsoft en wil zich opnieuw in een startersavontuur storten, deelt hij mee in een persoonlijke boodschap. ‘Na al die tijd begonnen mijn startup-roots aan me te trekken. GitHub en het managementteam zullen hun missie voortzetten als onderdeel van Microsofts CoreAI-organisatie.Ik blijf tot eind 2025 om de transitie te begeleiden en vertrek met een diep gevoel van trots op alles wat we hebben opgebouwd.’
Google en Perplexity, van concurrent naar collega?
Het ai-zoekmachine en chatbotplatform Perplexity heeft ongevraagd 34,5 miljard dollar geboden voor Google’s Chrome-browser. Dat is bijna het dubbele van de beurswaardering van de bieder zelf. Het bod ‘komt op een cruciaal moment voor beide bedrijven: Perplexity onthulde vorige maand zijn eigen ai-native zoekbrowser, Comet genaamd, een duidelijke poging om de strijd aan te gaan met Google Chrome. Ondertussen is het lot van Google zelf onzeker, aangezien een federale rechter overweegt welke maatregelen moeten volgen op de uitspraak uit 2024 dat Google de zoekmarkt illegaal had gemonopoliseerd,’ reageert Fortune op het bod.
Fictieve Microsoft OAuth-applicaties imiteren merken voor phishing
Een phishing-campagne maakt gebruik van fictieve Microsoft OAuth-applicaties om zo multifactorauthenticatie te omzeilen en Microsoft 365-accounts te compromitteren. Dat concludeert cyberbeveiliger Proofpoint uit eigen onderzoek, die ‘meer dan vijftig geïmiteerde applicaties en bijna drieduizend pogingen tot accountcompromittering heeft waargenomen in meer dan negenhonderd Microsoft 365-omgevingen’ aldus de beveiliger. Het is opvallend dat de onechte Microsoft OAuth-applicaties bekende merken imiteren, ‘zoals Adobe, DocuSign en SharePoint’. De beveiliger verwacht dat recente updates van Microsoft voor de standaardinstellingen voor toegang tot apps van derden en verouderde authenticatieprotocollen, die van juli tot augustus 2025 zijn uitgerold, deze aanvalsmethoden ‘aanzienlijk verstoren’.