De ondersteuning voor Windows 10 stopt op 14 oktober 2025. Een studie van Panasonic Toughbook toont aan dat organisaties die traag overstappen naar Windows 11, geconfronteerd worden met groeiende risico’s op het gebied van beveiliging, compatibiliteit, prestaties, kosten en naleving van regelgeving.
Het onderzoek van Panasonic vond eerder dit jaar plaats onder tweehonderd it- besluitvormers uit het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Een van de grootste zorgen onder de onderzochte organisaties is de beveiliging: 98 procent overweegt gebruik te maken van Microsofts programma voor Extended Security Updates (ESU) als hun overstap naar Windows 11 niet vóór oktober 2025 is afgerond.
Meer dan de helft (58 procent) twijfelt eraan of zij de veiligheid van hun apparaten kunnen waarborgen zonder migratie of ESU. De grootste gevaren die zij zien: ransomware en malware (94 procent), datalekken (93 procent), het ontbreken van updates voor nieuwe bedreigingen (91 procent), complianceproblemen (89 procent) en reputatieschade (88 procent).
Hogere kosten
Ook de financiële gevolgen zijn aanzienlijk, stelt Panasonic. Twee op de drie organisaties verwachten hogere kosten, waarvan 55 procent specifiek op het gebied van cybersecurity. Microsoft schat dat een bedrijf met duizend apparaten tot ongeveer 370.000 euro aan ESU-kosten zal betalen over drie jaar – een reëel en direct effect van uitstel.
Daarnaast voorziet 48 procent stijgende supportkosten en verwacht 46 procent negatieve gevolgen voor de bedrijfscontinuïteit. Onderhoud (40 procent) en hardware-upgrades (38 procent) worden eveneens als kostenposten genoemd.
Productiviteitsverlies
Ook betekent een software-upgrade hardwarevervanging en productiviteitsverlies. Gemiddeld beheren de organisaties vierduizend apparaten. Daarvan moet 62 procent worden vervangen of geüpgraded om Windows 11 te kunnen draaien – in grote organisaties (vijfduizend+ werknemers) loopt dit zelfs op tot 76 procent, aldus het Panasonic-onderzoek.
Bijna de helft (45 procent) ziet het verlies van productiviteit tijdens de upgrades als een grote uitdaging. Daarom kiest 75 procent voor een gefaseerde aanpak. Een kwart stelt software-updates uit totdat ook hardware wordt vervangen. Compatibiliteitsproblemen met bedrijfsspecifieke software worden genoemd door 47 procent van de respondenten.
De meeste organisaties combineren remote upgrades (46 procent) met on-site installaties (54 procent), en 64 procent verwacht sterk te moeten rekenen op de ondersteuning van hun hardwareleverancier.