De relatie tussen cio’s en hun technologiepartners staat wereldwijd onder druk. Geopolitieke spanningen en zorgen over digitale soevereiniteit leiden ertoe dat steeds meer bedrijven hun leveranciersstrategie herzien.
Volgens de recente CIO & Technology Executive Survey 2026 van onderzoeksbureau Gartner verwacht de helft van de cio’s buiten de Verenigde Staten hun manier van samenwerken met leveranciers aan te passen op basis van regionale of geopolitieke factoren. In de VS ligt dat aandeel met 31 procent aanzienlijk lager.
‘De geografische herkomst van leveranciers en risico’s rond datasoevereiniteit worden nu door veel cio’s en it-beslissers als een cruciale overweging gezien bij het samenstellen van hun wereldwijde leveranciersportefeuille’, zegt Chris Howard, chief of research bij Gartner. ‘Dat criterium zal waarschijnlijk nog aan belang winnen door toenemende geopolitieke risico’s en kostendruk.’
VS versus niet-VS
Het onderzoek van Gartner, uitgevoerd bij 2.501 CIO’s en technologieverantwoordelijken in 21 landen, toont een duidelijke verschuiving in de aanpak buiten de VS. Eén op de drie niet-Amerikaanse cio’s wil de komende maanden nadrukkelijker inzetten op samenwerking met leveranciers binnen hun eigen regio, tegenover slechts 16 procent van hun Amerikaanse collega’s.
Alle technologieverkopers, maar vooral die uit de VS, moeten zich van deze gedachtewending bewust zijn, waarschuwt Howard. ‘Want dit vormt een bedreiging voor hun status als ‘vendor of choice’ op de wereldmarkt. Dit kan het begin zijn van een verschuiving in hegemonie die zich de komende jaren zal ontvouwen’, oppert hij.
Ook ander onderzoek, zoals recent dat van de Belgische it-gebruikersorganisatie Beltug, toont aan dat de trend naar digitale soevereiniteit – en het besef rond de afhankelijkheid van niet-Europese cloud- en softwareproviders – groeit. ‘Bedrijven willen nagaan hoe ze de risico’s in kaart kunnen brengen, om ze te beperken’, zo klonk het al bij Beltug. ‘En ze gaan intensiever op zoek naar Europese alternatieven.’