De meeste Belgen betalen voor mobiele data die ze nooit gebruiken. Dat blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Selectra. Bijna twee derde van de verkochte mobiele abonnementen bevat ofwel extreem veel of juist extreem weinig data, terwijl het gemiddelde verbruik daar ver tussenin ligt.
Cijfers van regulator BIPT tonen aan dat de gemiddelde Belg maandelijks 10,1 gigabyte verbruikt. Toch biedt 32,9 procent van de abonnementen minder dan 10 GB, terwijl 28,9 procent meer dan 50 GB aanbiedt. Slechts 13,2 procent van de abonnementen zit in de categorie 10 tot 20 GB, die het beste aansluit bij het werkelijke gebruik.
Netwerkoperatoren promoten massaal databundels van 60 GB, 300 GB of zelfs onbeperkt internet. Bij een gemiddeld verbruik van 10,1 GB betekent dit dat abonnees tussen de 80 en 99 procent van hun betaalde data nooit gebruiken. ‘Meer dan 90% van de factuur dekt gigabytes die nooit verbruikt worden’, stelt Selectra.
Bewuste strategie
Volgens Selectra is de mismatch geen toeval maar een bewuste commerciële strategie. ‘Operators benadrukken data als centraal verkoopargument, waarbij grote bundels de indruk wekken van een goede deal’, analyseert de vergelijkingssite. ‘Het resultaat is een psychologisch effect waardoor consumenten bewust voor veel te grote abonnementen kiezen, uit angst om ‘geen internet meer te hebben’ aan het einde van de maand.’
Voor netwerkoperatoren is die strategie bijzonder winstgevend. Zodra het netwerk is uitgerold, kost het leveren van extra gigabytes aan klanten vrijwel niets meer. Virtuele operators (de zogenaamde mvno’s) zoals Mobile Vikings of Scarlet lopen wel risico, omdat zij capaciteit inkopen bij de grote spelers. Vandaar dat zij vaak fair use-beperkingen of snelheidsbeperkingen hanteren.
Abonnement van 15 tot 20 GB als optimum
Selectra berekent dat een abonnement van 15 GB veel beter aansluit bij het gemiddelde gebruik: dan vertegenwoordigt het verbruik ongeveer 67 procent van de betaalde waarde. Bij 20 GB is dat nog steeds vijftig procent.
Met nieuwe verwachte prijsstijgingen in het vooruitzicht wordt het kiezen van een passend abonnement des te relevanter. De vraag is, volgens Selectra, of operators bereid zijn hun aanbod beter af te stemmen op de realiteit, of dat ze blijven inzetten op marketing die inspeelt op ongegronde angsten voor te weinig data.