Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Ketens als Ikea en Decathlon falen in e-commerce

18 september 2020 - 08:56ActueelCloud & InfrastructuurIkea
William Visterin

Winkelketens zoals Ikea en Decathlon, die groot zijn geworden met hun fysieke winkels, doen het online veel minder. ‘De offline-ervaring die deze merken ooit groot maakte, kunnen ze blijkbaar niet vertalen naar een goede online-beleving.’

Dat is het oordeel van het Belgische bureau AG Consult naar klantenbeleving bij e-commerce. Dit op basis van een onderzoek van 642 aankopen bij webshops. Hierbij werd gevraagd naar klantenbeleving, zowel vóór als na de aankoop.

Lange levertijden

De twee slechtste scores uit het onderzoek zijn voor Ikea en Decathlon. Ook (deels) Belgische ketens zoals Torfs, A.S. Adventure en Dreamland bengelen achteraan in het rijtje. Positieve uitschieters bij de ketens zijn Hema en H&M, aldus het onderzoek.

De winkelketens krijgen vooral veel kritiek op hun service en communicatie vóór aankoop. Zo zorgen onduidelijkheid over voorraad en verplichte registratie voor frustratie.

Na aankoop leveren vooral de lange levertijden voer voor ergernis: 42 procent van de klachten gaan hierover. Ook foute en onvolledige leveringen kunnen op weinig begrip rekenen (30 procent).

Online beleving

Als deze ketens meer gelukkige online-klanten willen, moeten ze dus werken aan hun klantgerichtheid, oppert Els Aerts van AG Consult. En dat geldt dus ook voor de Belgische ketens. ‘Oproepen om lokaal te kopen, kan tijdelijk helpen, maar op lange termijn kiezen klanten vooral voor merken die hen een goede ervaring geven.’

Of hoe online en offline toch nog iets anders is. ‘De offline-ervaring die deze merken ooit groot maakte, kunnen ze blijkbaar niet vertalen naar een goede online-beleving.’

Coolblue

Grote webshops scoren over het algemeen dan weer vrij goed in het onderzoek. Coolblue is koploper als het gaat over klantentevredenheid, zowel vóór als na aankoop. De top drie wordt aangevuld door Farmaline en Hema.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Supermarkt kassa
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Visterin Fileert: Waarom Colruyt stopt met e-commerce

    Webwinkel
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Hoeveel steeg e-commerce tijdens lockdown?

    E-commerce
    ActueelCloud & Infrastructuur

    WeAreLocal verenigt Belgische e-commerce

    Webwinkel
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Belgische e-commerce slikt omzetdaling

    Webshop
    ActueelCloud & Infrastructuur

    20.000 Belgische webshops opgericht in 2020

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs