Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

De checklist voor de ideale, hybride werkomgeving

06 juli 2021 - 08:485 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer
mr. Alexander Goes
mr. Alexander Goes

Terug naar kantoor of blijven werken van thuis? Elke medewerker heeft er een eigen mening over. Hier en daar hoor je dat organisaties hun mensen liefst opnieuw voltijds op de werkvloer zouden krijgen, maar zo’n vaart zal het op de meeste plaatsen niet lopen. Dankzij een hybride werkplek en goede afspraken, genieten werkgevers én medewerkers van alle voordelen van telewerk en werken op kantoor. Een goede thuiswerkplek is hierbij wel cruciaal.

Het voorbije jaar is een echte gamechanger in onze manier van werken geweest. Telewerk stond al een tijdje op de agenda en sommige bedrijven hadden zelfs voor de pandemie al grote stappen gezet. Voor de meerderheid van de organisaties was het weliswaar een moeilijke oefening waar ze intussen de voordelen van inzien. Zelfs tegenstanders van telewerk kunnen niet meer ontkennen dat ze die eindeloze uren in de file nu op een betere en persoonlijkere manier kunnen benutten. 

Er is tijdens de coronaperiode zoveel olie gevloeid door zaken die vastgeroest zaten en een obstakel voor telewerk vormden dat ze vandaag helemaal loslopen. Bovendien kan je van jongere medewerkers ook gewoonweg niet meer vragen dat ze voltijds naar kantoor komen. Zij verwachten die flexibiliteit immers van hun werkgever. 

Een gebalanceerde aanpak

Het lijkt vrij duidelijk dat een hybride beleid zich in de meeste organisaties wel zal doorzetten. Al kan het zeker nog even duren voor dat werkmodel overal in werking treedt. Er is uiteraard nood aan goede afspraken, maar in nogal wat bedrijven is het uittekenen van zo’n policy op de lange baan geschoven. Op basis van wat we in de markt horen, lijken de meeste werkgevers begin 2022 als richtdatum te nemen en in tussentijd voor een gefaseerde aanpak te kiezen. 

Wat die afspraken juist inhouden, hangt van bedrijf tot bedrijf af. Twee tot drie dagen op kantoor zal in veel organisaties de gulden middenweg worden. Sommige bedrijven zullen mogelijk beslissen om de plaatsen op kantoor te beperken, aangezien ze nu eenmaal minder ruimte moeten voorzien. In dat geval heb je ook een goede planningstool nodig waarmee mensen gemakkelijk een plekje kunnen reserveren wanneer ze naar kantoor willen komen. 

Daarnaast is het ook belangrijk dat medewerkers zelf begrijpen waarom je voor een hybride aanpak kiest. Enerzijds moeten de huismussen weten waarom je verwacht dat ze deeltijds naar kantoor terugkeren. Sommige creatieve taken, zoals brainstormsessies of planningen, kan je immers beter verrichten wanneer het hele team in dezelfde ruimte fysiek aanwezig is. Anderzijds moet je de kantoormussen ook duidelijk maken dat ze sommige dingen gewoon beter van thuis kunnen doen. 

Een goede thuiswerkplek

Behalve afspraken en planningstools hangt er nog een belangrijke voorwaarde aan het succes van een hybride werkbeleid. Je kunt van medewerkers niet verwachten dat ze van thuis werken als ze daar niet over dezelfde goede uitrusting beschikken als op kantoor. Veel bedrijven hebben tijdens de pandemie wel voor een tijdelijke oplossing gezorgd, maar mogelijk verdient die thuiswerkplek in het nieuwe normaal nog een upgrade. 

Waaruit moet een goede thuiswerkplek dan bestaan? In de eerste plaats denken we aan een bureau met een professionele bureaustoel die ergonomisch is afgesteld. Zeker in het begin van de crisis hebben nogal wat medewerkers op een oncomfortabele stoel aan de keukentafel gewerkt. Daarnaast moet ook alle it-uitrusting aanwezig zijn, zoals een tweede scherm, een toetsenbord, een headset of andere hardware die medewerkers op kantoor gebruiken. De uiteindelijke invulling van zo’n thuiswerkplek ziet er voor iedereen anders uit.

Het succes van leasen

Natuurlijk is er een investering nodig om bij medewerkers thuis een even goede werkplek te installeren als op kantoor. Daarom kiezen veel bedrijven voor een leaseformule. Op die manier is het mogelijk om allerlei opties in het pakket op te nemen, zoals de installatie en het onderhoud. 

Daarnaast is het zeker een goed idee om materiaal opnieuw in te zetten wanneer een medewerker het bedrijf verlaat. Je wil immers niet telkens voor honderden euro’s aan uitrusting verliezen wanneer iemand andere oorden opzoekt. Net zoals een medewerker z’n bedrijfswagen terug inlevert, kan de thuiswerkplek binnen een leaseformule worden afgebroken en kunnen spullen zo binnen de levenscyclus van het materiaal naar een andere medewerker verhuizen. 

Duidelijke afspraken en een efficiënte thuiswerkplek, dat zijn de belangrijkste ingrediënten en uitdagingen van een succesvolle hybride werkomgeving. Stel dit in geen geval te lang uit, zodat uw medewerkers ook in het post-coronatijdperk op een succesvolle manier kunnen blijven werken. 

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

ActueelCloud & Infrastructuur

Van security tot cloud: deze outsourcers scoren het best

ActueelCarrière

Google-oprichter wil personeel elke werkdag op kantoor zien

ActueelOnderwijs

Ict in onderwijs: 1 coördinator beheert 2.000 laptops

ActueelCarrière

Workday en TechWolf bundelen krachten voor ai-gestuurd competentiebeheer

IBM
ActueelCloud & Infrastructuur

SAP en IBM lokken tienduizend on-prem-gebruikers naar de cloud

ActueelCarrière

Fred Voccola vertrekt als topman bij Kaseya

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs