Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Betaalspecialist Adyen: Belgische retailsector kan met 51% groeien in 2022

16 mei 20223 minuten leestijdTechwireFinanciële dienstverlening

De retailsector kan 49 miljard euro opbrengen voor de Belgische economie.

Adyen, het wereldwijde financiële technologieplatform voor de meest toonaangevende bedrijven, maakt vandaag de resultaten bekend van haar jaarlijkse Retail Report. Het onderzoek werd uitgevoerd door Opinium Research bij 40.020 volwassenen (waaronder 1.000 Belgische respondenten) en door Censuswide bij 11.530 bedrijven actief in de retail-, reis-, hotel- en voedingssector (waaronder 100 Belgische retailers). De bevraging vond plaats tussen eind 2021 en begin 2022, voor de oorlog in Oekraïne. Wat de impact van dit conflict zal zijn op internationale en Belgische retailers, is voorlopig nog niet geweten. 

Belgische retailers groeien, maar lopen achter 

In 2021 groeide de omzet bij 68% van de Belgische retailers met 20% of meer. Geconfronteerd met onzekerheid, zetten de meesten van hen volop in op digitale transformatie. Drieënveertig procent van de respondenten zegt dat zijn bedrijf zich nu in een betere positie bevindt dankzij investeringen in innovatie en digitale transformatie. Toch loopt België achter op de rest van de wereld. Niet minder dan drieënvijftig procent van de Belgische consumenten vindt dat handelaars technologie goed hebben gebruikt om hun producten beschikbaar te stellen tijdens de pandemie. Dat getal ligt aanzienlijk lager dan in de rest van de wereld (61%).  

Investeringen in 2022

Het is dus geen verrassing dat 93% van de Belgische retailers in 2022 wil investeren in nieuwe technologie. Dat kan bijvoorbeeld door de bedrijfssystemen met elkaar te verbinden om zo een beter beeld te krijgen van de eindklant. Belgische bedrijven die dat in 2021 al deden, zagen hun prestaties met 6% stijgen. Geïntegreerde betalingen spelen hierin een belangrijke rol. Nochtans heeft slechts 16% van de Belgische retailers zijn betaalsysteem verbonden met andere delen van de organisatie, zoals voorraadbeheer en supply chain.   

Een markt van 49 miljard euro

Naarmate de economie heropent, zal de digitale transformatie nieuwe mogelijkheden blijven bieden. Uit het Retail Report blijkt dat 73% van de Belgische retailers een groei kan kennen van 20% of meer. Wereldwijd spreken we over 72%. Naar schatting kunnen de Belgische retailers samen gemiddeld met 51% groeien in 2022. Dat is wel lager dan de geschatte, gemiddelde groei van 56% voor de rest van de retailers wereldwijd. Wat de impact van de oorlog in Oekraïne op de retailers zal zijn, blijft voorlopig een open vraag. 

Toch, als deze lokale en globale groeiambities ook daadwerkelijk gehaald worden, betekent dit mogelijks wel 49 miljard euro voor de Belgische economie, en niet minder dan 7,1 biljoen euro voor de wereldwijde economie. Met zoveel bedrijven die verder willen investeren en groeien, kan dat bedrag zelfs nog hoger uitpakken. Als de technologische adoptie wordt versneld, kan de retailsector in de komende vijf jaar globaal een groeipercentage van niet minder dan 4,7% bereiken. 

“Door alle systemen te consolideren naar één gecentraliseerd platform, is het mogelijk voor Kinepolis om een solide en efficiënte basis te leggen. Nu online en offline bij ons één zijn geworden, is het makkelijker om met het systeem te werken en simpeler voor onze klanten om het te gebruiken,” getuigt Bjorn Van Reet, Chief Information Officer bij Kinepolis. 

“Consumenten verwachten vandaag van hun favoriete verkopers dat ze de laatste technologische oplossingen bieden. Of de shoppers nu online, in de winkel, of alles daartussenin, kopen, ze eisen tegenwoordig een vlotte winkelervaring die hen toelaat om makkelijk te switchen tussen de verschillende kanalen. En dit is nog maar het begin. Retailers moeten nieuwe technologie als het ware omhelzen, en zo silo’s doorbreken. Alleen zo kan de klantbeleving beter worden. Door Unified Commerce te omarmen kunnen bedrijven gegevens verzamelen om de klantervaring te verbeteren en de business vlotter te laten draaien. Zo kunnen retailers de concurrentie een stapje voor zijn in het huidige retaillandschap,” aldus Julien Marlier, Country Manager België van Adyen.  

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

Contract ondertekenen
ActueelFinanciële dienstverlening

Capgemini koopt Nederlandse dochter Delta Capita Group

ActueelFinanciële dienstverlening

Euronext koopt Admincontrol van Visma

ActueelCloud & Infrastructuur

Aantal malware-aanvallen op mobiele bankgegevens verdrievoudigd

Challenge uitdaging hulp
ActueelCloud & Infrastructuur

KBC verlengt it-deal met Cognizant

ActueelFinanciële dienstverlening

Onbetrouwbare overheidssites frustreren boekhouders

Fraudemelding
ActueelSecurity & Awareness

Google start wereldwijd meldpunt voor online-oplichting

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs