Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Apple is meest gebruikte merk voor merk-phishing

22 april 2020 - 07:37ActueelSecurity & AwarenessApple
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Wat zijn de merken die het meest misbruikt worden door cybercriminelen om aan persoonlijke gegevens of kredietkaartnummers te raken? Dat heeft beveiliger Check Point onderzocht in Brand Phishing Report. De absolute nummer een: Apple.

Bij een brand phishing-aanval proberen criminelen de officiële website van een bekend merk na te bootsen. Ze gebruiken hiervoor vaak een vergelijkbare domeinnaam of url (soms met slechts een letter of teken verschil) en het ontwerp van de website is identiek aan de echte site. De link naar de nepwebsite sturen de hackers via e-mail of sms of je wordt tijdens het surfen omgeleid, al dan niet via een advertentie. De link duikt ook op in frauduleuze mobiele apps. De nepwebsite bevat vaak een formulier dat bedoeld is om de gegevens van gebruikers, betalingsgegevens of andere persoonlijke informatie te stelen.

Apple bekleedt in het eerste kwartaal van 2020 de weinig benijdenswaardige eerste plaats van merken waar cybercriminelen zich wereldwijd het meest op richtten. Apple steeg hiermee van de zevende plaats in het vierde kwartaal van 2019 naar de top van de ranglijst. Tien procent van alle pogingen tot phishing had betrekking op de technologiegigant. In het vierde kwartaal van 2019 was dat nog maar twee procent.

Netflix neemt de tweede plaats in met negen procent van alle phishingpogingen. Als mogelijke oorzaak zien de onderzoekers de toename van het aantal abonnees van de streamingdienst tijdens de coronaviruspandemie. Yahoo (6 procent), WhatsApp (6 procent) en PayPal (5 procent) maken de top vijf rond. Daarna volgen nog de Amerikaanse bank Chase, Facebook, Microsoft, eBay en Amazon.

‘Het is opvallend dat de top tien volledig bestaat uit technologiebedrijven, financiële instellingen en media’, zeggen de onderzoekers van Check Point. ‘Dit wordt in de hand gewerkt door de coronapandemie en de daarmee gepaard gaande quarantaine. Thuiswerkers worstelen met technologie die op afstand werkt. Mensen vrezen voor veranderingen in hun financiën, en door thuis te zitten maken ze veel meer gebruik van home entertainment zoals streamingdiensten.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Cybercrime
    ActueelInnovatie & Transformatie

    FOD Financiën waarschuwt voor massale phishing

    OpinieSecurity & Awareness

    Zo bijt je nooit meer in een phishingmail

    ActueelSecurity & Awareness

    CCB waarschuwt voor ‘smishing’-campagnes

    ActueelOnderwijs

    Securitytrainer Sans trapt in phishingval

    phishing
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google en Amazon geliefd voor ‘merk-phishing’

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe iPhones kampen met vertraging

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs