Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Big Data

Turnhoutse cultuurtempel wedt op big data

19 december 2016 - 13:39ActueelData & AI
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Het provinciaal cultuurhuis De Warande in Turnhout en het digitaal marketingbureau Peppered uit Gent gaan de mogelijkheden van datagestuurde marketing onderzoeken. Het project kadert in het postgraduaatsonderzoek Digital Business van Lien Van Ballaer (Karel de Grote Hogeschool en Antwerp Management School).

‘De bezoekers die op de site van De Warande inloggen, traceren we met behulp van cookies’, legt de studente uit. ‘Het idee is om op basis van paginabezoek de mensen een automatische mail te gaan sturen.’ Die mails zullen dan gepersonaliseerde aanbiedingen bevatten op basis van de pagina’s die werden aangeklikt. ‘Vroeger stuurden we natuurlijk ook al mails uit, maar dat was dan vaak op basis van het buikgevoel. Wie bijvoorbeeld ooit naar een show van Alex Agnew was komen kijken, is misschien ook geïnteresseerd in de nieuwe show van Michael van Peel, dat soort dingen. Nu proberen we dit met data te onderbouwen.’

Digitale marketing

‘It en de cultuursector was tot nog toe een aarzelend huwelijk’, zegt Van Ballaer. ‘We lopen daar inderdaad een beetje achter, deels ook omdat veel cultuurhuizen zulke zaken niet al té commercieel willen aanpakken. Met dit testproject willen nu onderzoeken of we betere resultaten krijgen door data in te zetten. Of dat zulke systemen, wie weet, misschien helemaal geen verschil maken’, stelt ze lachend.

Voor de praktische uitvoering van het project wordt een beroep gedaan op het Gentse bureau Pepperd, dat gespecialiseerd is in digitale marketing en websites voor cultuurinstellingen. Ook het Amsterdamse MICompany is er bij betrokken, een bedrijf dat in big data analyse is gespecialiseerd. ‘Zij hebben al soortgelijke projecten in Nederland opgezet en werken ook met distributiereuzen als Bol.com en Albert Heijn’, weet Van Ballaer. Het onderzoek van de Warande maakt deel uit van het postgraduaat Digital Business van de studente. De resultaten hiervan worden in maart 2017 verwacht.

Meer over

Business IntelligenceDatabases

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert België

    Sap-Sapphire-2024
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Joule verandert alles: zo werken we straks met erp

    ActueelData & AI

    Ai moet uitsterven zeldzame walvissen voorkomen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs