Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Bank komt klant tegemoet in slechts 1 op 3 gevallen van onlinefraude

Bank
16 mei 2024 - 10:44ActueelSecurity & AwarenessOmbudsfin
William Visterin

Uit eigen cijfers blijkt dat Ombudsfin vorig jaar voor het eerst meer dan duizend dossiers rond onlinefraude heeft behandeld. Een minderheid daarvan wordt voor de klant opgelost, zelfs als de bank zelf in de fout gaat.

De cijfers komen uit het jaarverslag van Ombudsfin, de ombudsman voor de Belgische financiële sector. Zoals al enkele jaren het geval is, maakt phishing de grote meerderheid van de dossiers uit. Het ging meer bepaald om 861 ontvankelijke klachten. 149 dossiers betroffen andere soorten oplichting zoals vriendschapsfraude, factuurfraude en beleggingsfraude.

De bank komt meestal niet tussen bij onlinefraude. Het valt op dat in slechts 32,7 procent van de online fraude gevallen een regeling werd bereikt tussen de slachtoffers en hun financiële instelling. Dat cijfer is laag, want bij de overige dossiers was in 94 procent van de gevallen sprake van een geslaagde bemiddeling.

Nalatigheid

Ombudsfin merkt in zijn jaarverslag op dat een bank niet tussenbeide moet komen als er sprake is van grote nalatigheid bij de klant. Maar de dienst stelt wel vast dat banken het begrip ‘grove nalatigheid’ ruim interpreteren. Waardoor ze vaak voet bij stuk houden. ‘De analyse van de ombudsman valt niet altijd samen met die van de financiële instellingen’, zo staat in het jaarverslag.

De ombudsman voegt er ook nog aan toe dat onlinefraude zeker niet altijd de fout van de consument is. Zo werd in meerdere dossiers vastgesteld dat de fraudedetectiesystemen van de bank tekortschoten. Daardoor konden criminelen meerdere verrichtingen uitvoeren zonder dat de betreffende financiële instellingen die opmerkten. Wat verontrustend is: in die gevallen waren de financiële instellingen zelden bereid om de slachtoffers van onlinefraude te vergoeden.

Meer over

FraudePhishing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    toetsenbord met security-icoontjes in de vorm van sloten die open en dicht zitten.
    ActueelSecurity & Awareness

    DNS Belgium: pas op voor misbruik verwaarloosde domeinnamen

    OpinieSecurity & Awareness

    Honderd procent veilig kan niet, honderd procent weerbaar wel

    ActueelSecurity & Awareness

    Wel antivirus, weinig multi-factorauthenticatie bij bedrijven

    ActueelSecurity & Awareness

    Datalek Orange Belgium toont spanningsveld tussen transparantie en reputatiebeheer

    ActueelOverheid

    Defensie investeert fors in eigen datacenters en cybersecurity

    OpinieData & AI

    Van opensource naar ‘open washing’: waarom bedrijven nu misbruik maken van vertrouwen in licenties

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs