Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Data analytics

Inbouw van analytics duur en lastig

29 juni 2022 - 08:26ActueelData & AI
Alfred Monterie

Het inbouwen van analytics in producten en applicaties lijkt mooi, maar stuit in de praktijk op nogal wat uitdagingen. Bij slechts 57 procent van de bedrijven die dit doen, leidt ‘embedded analytics’ tot een hogere omzet.

Dit blijkt uit onderzoek van de community Product-Led Alliance (PLA) in samenwerking met ThoughtSpot, leverancier van ai-gedreven analytics-software. Ondanks de waarde van het inbouwen van analytics blijft het duur en moeilijk. Budgetbeperkingen zijn voor 47 procent van de respondenten de hoogste drempel om een embedded analytics-oplossing te bouwen, terwijl 39 procent zich zorgen maakt over de trage time-to-market.

Als de oplossing eenmaal op de markt is gebracht, is er de uitdaging om het aanbod te onderhouden door te blijven voorzien in nieuwe functies (39 procent). Zelfs als bedrijven erin slagen deze systemen te bouwen, dan nog blijkt uit het onderzoek dat deze projecten geen gebruikers aantrekken en vasthouden. Dit komt omdat de analytics ofwel geen zinvolle inzichten bieden die relevant zijn voor de gebruiker, ofwel te ingewikkeld zijn om te gebruiken.

Focus op de gebruikerservaring (ux) is nodig om het meeste rendement uit analytics te halen. Bedrijven kunnen analytics niet simpelweg inbouwen. Ze moeten (opnieuw) nadenken over het soort ux dat deze geïntegreerde analytics bieden. Uit de resultaten blijkt dat iets meer dan de helft zich realiseert zich dat de ux van analytics belangrijker is dan ooit. Bijna tachtig procent gaf aan dat er verandering nodig is om te kunnen voldoen aan specifieke zakelijke behoeften. Meer dan de helft vindt dat medewerkers op een intuïtieve manier zelf hun antwoorden moeten kunnen vinden.

De ux kan echter niet ophouden binnen een applicatie of product. Bijna twee derde van de ondervraagde productontwikkelaars noemt de noodzaak om inzichten uit applicaties te koppelen aan andere workflows. Te denken valt aan het segmenteren van doelgroepen en die door te vertalen naar andere marketing-apps, om intelligentie naadloos te operationaliseren. Echter, minder dan een derde doet dit momenteel.

Meer over

AppsKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert België

    Sap-Sapphire-2024
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Joule verandert alles: zo werken we straks met erp

    ActueelData & AI

    Ai moet uitsterven zeldzame walvissen voorkomen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs