Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Productprijs afgelopen jaar extra belangrijk voor Belgische consument

19 december 20233 minuten leestijdTechwireFinanciële dienstverlening

Aanbod van favoriete betaalmethode en hoge kwaliteit website is belangrijk bij loyaliteit naar online retailer

Voor de Belgische consument was de prijs van een product het afgelopen jaar belangrijker dan ooit. Bijna vier op tien van de Belgische consumenten (39%) was de voorbije twaalf maanden meer dan voorheen geneigd afgeprijsde artikelen te kopen. Nog eens 35 procent had vaker dan voorgaande jaren de neiging een item pas te kopen wanneer het afgeprijsd was. Dat blijkt uit het jaarlijkse E-commercerapport van financieel dienstverlener Mollie, waarvoor 1.000 Belgische consumenten ondervraagd zijn.

Het koopjesjagen blijkt simpelweg in de aard van de Belgen te zitten. Zo gaat ruim de helft van de consumenten (55%) altijd op zoek naar de laagst mogelijke prijs voor een bepaald product. 

Prijs, verzend- en retourkosten belangrijk in keuze webshop

Bij online shoppen speelt prijszetting ook een rol in de keuze tussen verschillende webshops. Zo kiest 43 procent van de Belgen altijd voor de onlinewinkel die de laagste prijs biedt. Verder heeft het retourbeleid een grote invloed. Voor maar liefst 41 procent van de consumenten is het wel of niet aanbieden van gratis retourneren een belangrijke afweging in de keuze voor een webshop. Gratis verzending weegt met 43 procent nog net iets zwaarder door. Andere afwegingen bij de keuze voor een webshop zijn een eenvoudige checkout (25%) en de mogelijkheid om met de favoriete betaalmethode af te rekenen (25%). 

Winkelbeleving essentieel voor herhaalaankopen

Opvallend: wanneer het aankomt op het terugkeren naar webshops waar consumenten eerder een aankoop hebben gedaan, spelen andere factoren een belangrijke rol. Zo is 84 procent geneigd terug te keren naar een online retailer die de favoriete betaalmethode aanbiedt. Ook een website van hoge kwaliteit speelt voor 84 procent een grote rol. Maar dat betekent zeker niet dat de beste prijs voor een product en gratis verzending geen rol meer spelen in de afweging om terug te keren naar een webshop. Die twee factoren worden door respectievelijk 82 en 84 procent genoemd als belangrijk. 

Ken Serdons, CCO bij Mollie: “Uit het onderzoek blijkt dat Belgen weloverwogen aankoopkeuzes maken. Het is dus als webshop belangrijk om goed over je prijs na te denken, maar dat is zeker niet alles waarop je moet focussen. Om trouwe klanten te behouden, en dat zijn net degene die het meest opleveren qua input en omzet, is het belangrijk om de winkelervaring te optimaliseren.  Factoren zoals een website van hoge kwaliteit en een breed aanbod van betaalmethoden moet je dan ook zien als hygiënefactoren, die niet mogen ontbreken in je webshop. Uiteindelijk resulteert dat in een trouw klantenbestand.”

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Contract ondertekenen
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Capgemini koopt Nederlandse dochter Delta Capita Group

    ActueelSoftware Innovation

    Euronext koopt Admincontrol van Visma

    ActueelSecurity & Awareness

    Aantal malware-aanvallen op mobiele bankgegevens verdrievoudigd

    Challenge uitdaging hulp
    ActueelFinanciële dienstverlening

    KBC verlengt it-deal met Cognizant

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Onbetrouwbare overheidssites frustreren boekhouders

    Fraudemelding
    ActueelSecurity & Awareness

    Google start wereldwijd meldpunt voor online-oplichting

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs