Google Cloud heeft zijn zakelijke ai-aanbod samengebracht onder de nieuwe vlag Gemini Enterprise, een platform dat bedrijven moet helpen om generatieve artificiële intelligentie (ai) op een veilige, schaalbare en geïntegreerde manier in hun dagelijkse werking te brengen. Volgens Google wordt Gemini Enterprise de ‘nieuwe voordeur voor ai op de werkplek’ — één ingang die alle bedrijfsdata, workflows en ai-agents met elkaar verbindt. Maar hoe open wordt die voordeur? En hoeveel kost het?
Het platform bouwt voort op Google’s Gemini-modellen en biedt functies die zowel de productiviteit van werknemers als de efficiëntie van bedrijfsprocessen moeten verhogen. Zo kan Google Vids presentaties automatisch omzetten in volledige video’s met een ai-gegenereerd script en voice-over, terwijl Google Meet gesprekken voortaan in realtime vertaalt.
Daarnaast automatiseert een nieuwe ‘data science agent’ data-analyse en modelontwikkeling, iets waar bedrijven als Vodafone en Morrisons als Google-klant al gebruik van maken.
Zes onderdelen
Achter de interface van Gemini Enterprise schuilt een platform dat zes kernonderdelen samenbrengt: het draait op Google’s Gemini-modellen, een no-code-agent builder, een set voorgeconfigureerde Google-agents voor specifieke taken zoals data-analyse en research; integratie met bedrijfsdata uit omgevingen als Google Workspace, Microsoft 365, Salesforce en SAP, centraal beheer voor controle en transparantie over alle agents; en tot slot is alles gebaseerd op een ecosysteem.
‘Google Cloud bevindt zich in een unieke positie omdat we alle technologische lagen bieden die mensen nodig hebben om ai op grote schaal in ondernemingen te kunnen gebruiken’, zo vatte Thomas Kurian, ceo van Google Cloud, het samen tijdens de persconferentie die het platform aankondigde. Maar het zal toch de integratie met (externe) toepassingen en data zijn die bepalend wordt of Google Gemini zijn beloften kan waarmaken.
Hoe open?
Op onze vraag tijdens de persconferentie hoe open Gemini Enterprise is, benadrukt Google dat het platform juist is gebouwd op het principe van openheid. ‘Gemini Enterprise werkt samen met de tools die klanten vandaag al gebruiken, waaronder Microsoft 365’, klinkt het bij het bedrijf. ‘Het wordt ondersteund door een ecosysteem van meer dan honderdduizend partners en draagt bij aan de ontwikkeling van open standaarden voor hoe ai-agents met elkaar communiceren en transacties uitvoeren.’
Dat open karakter is volgens Google cruciaal om de belofte van generatieve ai waar te maken: niet langer werken met losse tools of modellen, maar een volledig geïntegreerd platform dat over afdelingen en systemen heen werkt. Gemini Enterprise moet zo, naar eigen zeggen, de silo’s doorbreken waarin de eerste generatie ai-toepassingen met losse tools in vastzat.
Toch lijkt het meer dan eens met name de Google-weg te zijn. Expliciete ondersteuning voor andere llm-modellen van derden naast de Gemini / Vertex AI-modellen biedt Gemini Enterprise niet.
Hoeveel kost Gemini Enterprise?
Voor bedrijven start de prijs op 21 dollar per gebruiker per maand voor de Business-editie, en dertig dollar per gebruiker per maand voor de Enterprise-variant. Daarmee positioneert Google zich in dezelfde prijsvork als andere zakelijke ai-aanbieders.
Gemini Enterprise maakt ook deel uit van Google Workspace, waardoor gebruikers rechtstreeks binnen tools zoals Gmail, Docs en Meet AI-functies kunnen inzetten. Google spreekt van een ‘volledige, ai-geoptimaliseerde stack’, van infrastructuur tot applicatie, die ontworpen is om workflows slimmer te maken en menselijke arbeid te ondersteunen in plaats van te vervangen.
Nieuwe voordeur voor ai
Google Cloud’ ceo Thomas Kurian omschreef Gemini Enterprise als ‘de nieuwe voordeur voor ai op de werkplek’: een centrale ingang waarlangs medewerkers toegang krijgen tot informatie, data en agents die processen automatiseren. ‘Het gaat niet om het makkelijker maken van één taak, maar om hele werkstromen slimmer te maken’, benadrukt Kurian.
Het aanbod van Google is evenwel niet het enige in zijn soort. Microsoft verkoopt zijn eigen uitgebreide pakket ai-aangedreven tools waarmee klanten kunnen chatten met de Copilot-bot om bedrijfseigen gegevens te zoeken en te ordenen.
De concurrentie
ChatGPT van OpenAI heeft zijn eigen bedrijfsplannen waarmee zakelijke gebruikers toegang krijgen tot de bot om bedrijfsgegevens te zoeken, analyseren en ordenen. Anthropic, het bedrijf achter Claude, biedt een vergelijkbare dienst aan.
De strijd om consolidatie in ai-diensten – zeg maar de ai-stack of zo u wil de voordeur – is dus volop aan de gang.