Accountable helpt zelfstandige met administratie

Digitale Pitch Battles: Tech Startup of the Year 2020

Dit artikel delen:

Accountable omschrijft zichzelf in als ‘de beste vriend van zelfstandigen’. De startup biedt een app die het leven van zelfstandigen radicaal versimpelt door hun administratieve last te verkleinen. Accountable is één van de finalisten voor de Computable Award Tech Startup of the Year. De winnaar van deze prijs wordt later deze maand bekend gemaakt.

Door de uitbraak van het coronavirus konden de pitch battles eerder dit jaar niet plaatsvinden. Deze zijn nu digitaal uitgevoerd. Iedere finalist is gevraagd om de pitch per video of audio toe te sturen. Daarnaast hebben de juryleden Frederik Tibau (expert digitale innovatie bij Agoria), Kris Poté (vicepresident bij Capgemini) en Peter Witsenburg (eigenaar van de Cloudmakelaar) drie vragen opgesteld voor de startups. Accountable vaardigt zijn ceo en co-founder Nicolas Quarré af om zich door de digitale pitch battle heen te slaan.

Pitch Battles: Tech Startup of the Year | Accountable | Computable Awards 2020

Wat is de onderscheidende factor van Accountable?

'Accountable bevindt zich in een snel bewegende markt, die doorheen heel Europa groeit. Onze competitie bestaat uit twee soorten spelers: de boekhoud- en pre-boekhoudpakketten en banken en neo-banken die zich richten op zelfstandigen. Wij onderscheiden ons in deze markten door onze focus, ons business model en onze aanpak.

Terwijl bijna alle boekhoudpakketten zich focussen op boekhouders, kiezen wij ervoor om de zelfstandigen direct te dienen. Wij begrijpen hun knelpunten beter dan andere spelers en we zien het belang van de eindgebruiker bij het ontwerpen en uitbreiden van boekhoudprogramma’s. Dat gezegd hebbende, hebben we ook een interface ontworpen waar boekhouders de belastingaangiften van hun cliënten direct kunnen downloaden. De interface geeft boekhouders de kans hun cliënten te helpen met problemen, omdat het codeerwerk al is gedaan.

Onze focus op zelfstandigen en ons snel bewegende distributiemodel geeft ons de kans om een bedrijf te creëren dat op het kruispunt staat tussen een product en klantervaring. Deze twee elementen zijn vaak de zwakke punten van de bestaande boekhoud- en pre-boekhoudpakketten. Daarnaast verdiepen we ons in belastingen. Dat geeft onze gebruikers de kans om hun eigen belastingen in te dienen (in tegenstelling tot slechts een simpele inschatting van belastingen bij de beste banken). Wij geven de gebruikers belastingtips terwijl banken bankdiensten moeten aanbieden (zoals cheques). Wij doen belastingen, zij niet.

Hoewel wij ons op dit moment focussen op een abonnementsmodel, begrijpen we ook dat we op een goudmijn van data zitten waarmee we de gebruikers kunnen helpen hun kosten te optimaliseren en toegang geven tot de juiste (financiële) producten. Net zoals Credit Karma in de VS, biedt ons businessmodel een groot potentieel voor product placement van een brede waaier aan financiële producten (zoals verzekeringen, kredieten) zonder dat we hun data hoeven te verkopen.'

Hoe schaalbaar is Accountable echt als je weet dat de administratieve regelgeving voor zelfstandigen verschilt van land tot land?

'Wij hebben Accountable gebouwd om dit probleem op te lossen: de kern van ons product is een systeem dat belastingwetgeving (met betrekking tot de belastingen van zelfstandigen) vertaalt naar software. Alle belastingregels (zoals btw-impact, aftrekbaarheid, impact op inkomstenbelasting) worden gesynthetiseerd tot een abstracte laag, losstaand van de app, die wordt gevoed door de data die in de app wordt verzameld. Deze abstracte laag kan gemakkelijk worden aangepast voor verschillende belastingsituaties en landen.

De impact van deze aanpak blijkt nu al succesvol te zijn: het gaf ons de kans om met beperkte moeite een Duitse versie van onze app te creëren. Het is ook een belangrijke en natuurlijke component die ervoor zorgt dat wij ons product gemakkelijk kunnen aanpassen wanneer belastingregels doorheen de tijd veranderen.'

Wat is de strategie om de moeilijke Duitse markt te betreden?

'Het playbook dat we gebruiken om in Duitsland op te starten, is gelijkaardig aan wat we eerder in België deden: een sterke focus op de eindgebruiker, een efficiënt experimenteel groeiproces en een serie van zichtbare partnerschappen met belangrijke Duitse namen (zoals Allianz, Penta, Macher Hilfe).'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-09-01T09:47:00.000Z Suzanne Martens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.