Managed hosting door True

Big data: lust of last?

Big Data

Big data biedt enorm veel mogelijkheden en kan daardoor de toekomst worden. Een bekend voorbeeld van de toegevoegde waarde van data is voor marketeers. Zij kunnen de klant goed leren kennen en daardoor de juiste producten aanbieden. Toch zit er ook nog een schaduwkantje aan big data, met name op gebied van privacy. Diverse Computable-experts geven antwoord op de vraag: ‘Big data: lust of last?’.

Joeri Arts, business development manager bij SAS ziet big data als een lust. Dit omdat het zo’n groot arsenaal aan mogelijkheden heeft, zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak. ‘Ik gebruik eigenlijk het verkeerde woord want het zijn geen ‘mogelijkheden’ meer, het is onze dagelijkse realiteit. Overal wordt vandaag de dag al big data toegepast, zelfs zonder dat wij er ons van bewust zijn.’

Als voorbeeld geeft Arts het bioscoopbezoek. ‘Het ergste wat kan gebeuren tijdens de film, is dat die plots stopt omdat de lamp in de projector stuk is. Dit kan voorkomen worden door sensoren in de lampen te plaatsen. Deze geven het juiste moment aan om de lamp te vervangen. Niet te snel - aangezien de lamp het duurste element van de projector is - maar ook niet te laat, om te voorkomen dat ze stuk gaat. Als bioscoopganger heb je daar allemaal geen flauw benul van.’

Volgens Arts kunnen alle sectoren en departementen voordeel halen uit data-analytics. Zo kan marketing de klant goed leren kennen om hiermee het juiste product aan te bieden. ‘Maar ook binnen de productie worden data toegepast’, vervolgt Arts. ‘Als je het productieproces met 2 procent kan optimaliseren, kan dat op het einde van de rit een immense impact hebben. Of als je de vraag van de markt beter kan voorspelen en zo minder voorraad moet opslaan, kan je veel kostenefficiënter werken. Niet de meest sexy voorbeelden, maar wel met een grote impact!’

Big data: Lust of last?

Big data eco-systeem

‘De heuvels van big data-productiviteit zijn eindelijk in zicht’, vertelt Steven Noels, cto bij NGDATA. ‘Heuvels en nog geen plateau zoals Gartner het voorschrijft. Dit omdat het hele big data eco-systeem nog steeds erg dynamisch evolueert.’ Noels meent dat er een zekere premature adolescentie is bereikt. ‘Tools rond big data governance, preparation, discovery en operationalization zijn allemaal applicatieve use cases waarmee duidelijk wordt dat het enterprise klanten menens is met het inpassen van (big) data in hun bedrijfsstrategie.’

Noels constateert dat bedrijven kantelen van een proces- naar een data-focus. ‘Bijvoorbeeld in marketingtoepassingen vertaalt zich dat in een transitie van een klassieke, vrij statisch gesegmenteerde, campagne- en kalendergestuurde outbound marketing naar interactieve voorstellen die inpikken op de individuele noden en context van de klant. Voor marketeers is big data, mits geoperationaliseerd binnen een functionele toepassing, dus zeker een lust van nieuwe opportuniteiten om op een meer relevante manier in contact te gaan met klanten.’

Daarnaast ziet Noels ook de lasten van big data. ‘Big data blijft een last voor zij die in doe-het-zelf datalake-projecten blijven verdrinken. Pure technologie-gedreven innovatieprojecten stranden vaak zonder veel resultaat, enerzijds omdat de gerealiseerde inzichten niet naar productie-optimalisatie vertaald worden, anderzijds omdat de technologische vernieuwingscyclus nog erg snel gaat en de nodige kennis om efficiënt met al dat nieuws om te gaan nog mankeert.’

‘Big data schept dus zeker nieuwe opportuniteiten’, concludeert Noels, ‘maar het is een kwestie van een duidelijke use case, goed gedefinieerde verwachtingen, en zichzelf niet vergalopperen in overmatig gebruik van bleeding edge technologie.’

Dataverzameling

Ook Luc Costers, VMware country manager Belgium & Luxemburg, ziet de enorme mogelijkheden van big data. Mensen verzamelen via verschillende apps en apparaten allerlei data over zichzelf. Deze informatie kan ook beschikbaar komen voor bedrijven. De vraag is dan: wat zal het bedrijf doen met die informatie? En waar ligt de grens?

Costers geeft een verzekeringsmaatschappij als voorbeeld. ‘Verzekeraars kunnen met klanten overeenkomen om klantdata tijdens het rijden te verzamelen. In plaats van tegen de klant te zeggen: 'je betaalt de verzekering per kilometer’ kun je ook zeggen: 'je betaalt de verzekering per kilometer volgens uw veilig rijgedrag'. Als gevolg daalt het risico en gaat de premie naar beneden zodat de eindgebruiker ook value krijgt voor zijn data. Het is een win-winsituatie.’

Maar hoe kunnen bedrijven klanten overtuigen om zijn data te delen en het gebruik van die gegevens toe te staan? ‘Het is heel simpel’, vertelt Costers. ‘Het is net als het bankwezen: het gaat om vertrouwen. Je moet je eindgebruiker inspireren en zeggen dat je die gegevens gaat gebruiken in zijn eigen belang/voordeel. Je moet hem overtuigen dat je geen reclame zal sturen voor producten waarin hij niet geïnteresseerd is. Dat je met zijn data zal trachten om bijvoorbeeld ziektes te voorkomen (preventie) in plaats van ze te detecteren.’

‘Om terug te gaan naar de banksector’, vervolgt Costers. ‘Je hebt de flexibiliteit om met je bankrekening een betaling  te doen op elke plaats, op elk moment met om het even welk toestel. Maar dit alles draait rond het opbouwen van vertrouwen. Eenmaal dit vertrouwen weg, is er geen weg terug! En dan verlies je als bedrijf het potentieel van de wereld van morgen.’

Costers meent dat bedrijven het vertrouwen grotendeels krijgen door aan te tonen dat al die data ook goed beschermd worden. Zowel tijdens het verzenden van de informatie van het apparaat van de eindgebruiker naar je bedrijf als de opslag van de data in het bedrijf.

Maatschappelijke ramp

Eddy Willems, global security evangelist bij G Data, werkt voor een Duits bedrijf. ‘Mijn positie in deze stelling zal geen verwondering opleveren: last! In Duitsland heeft men in de afgelopen eeuw niet één, maar twee enorme maatschappelijke rampen gehad die grotendeels werden gefaciliteerd door massaregistratie en opslag (voor de duidelijkheid: ik heb het over de Jodenvervolging en over de Stasi in de DDR). Met big data is de opslag van persoonlijke gegevens zo onnoemelijk veel groter. Duitsers hebben een idee waar dat soort informatie toe kan leiden en zijn er zeer huiverig voor. Ik sluit mij daar volledig bij aan.’

Ook gaat Willems in op het privacy-aspect van big data: ‘Privacy is een groot goed. Helaas realiseren de meeste mensen zich dat pas wanneer zij hem niet meer hebben. Tegelijkertijd begrijp ik de aantrekkingskracht van big data en zie ik de voordelen die een enorme database met heel precieze gegevens commercieel, maar ook bijvoorbeeld medisch of maatschappelijk kan geven.’

Schaduwkantje

‘Big data heeft verscheidene voordelen, maar heeft uiteraard ook een schaduwkantje’, meent Tim Vereecke, solutions engineer bij Akamai. ‘Het is goed mogelijk dat data van je website wordt weggekaapt door zogenaamde ‘data scrapers’. Deze bots zwerven het internet rond op zoek naar kostbare data. Het kan bijvoorbeeld gaan om een ‘price scraper’ van een concurrent die op jouw e-commerce website prijzen verzamelt om zijn prijzen aan te passen.’

Volgens Vereecke zijn deze bots op zich niet schadelijk, maar hebben wel een negatieve impact op de business. ‘Doordat deze bots enorm veel trafiek generen op het internet hebben ze een negatieve invloed op de web-ervaring bij je bezoekers’, sluit hij af.

ICT-beurzen

Big data is een belangrijk thema tijdens Infosecurity.be, Storage Expo en The Tooling Event 2016. Deze beurzen zijn vanwege de aanslagen in Brussel verplaatst naar woensdag 15 en donderdag 16 juni 2016.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.