Visterin Verdiept: tevreden over cloud provider?

Onderzoek naar tevredenheid van cloud en rol van outsourcer

Hoe doen Google, Microsoft, Oracle en andere het met hun cloudaanbod bij Belgische bedrijven? En niet onbelangrijk: wie doet het beheer van die (public) clouddiensten. Is dat de klant of een outsourcing partij? De meningen willen hier wel eens verschillen.

Het was Whitelane Research dat onlangs een rondvraag deed bij zowat 200 Belgische it-klanten, voornamelijk grote organisaties. Goed voor bijna 600 contracten. Zeven vooraanstaande cloud providers werden inzake klantentevredenheid onder de loep genomen. 

Google en Microsoft

Whitelane 2018 cloud

De native cloud providers als Google, Salesforce.com en Amazon doen het in de rondvraag het best. Zij halen qua tevredenheid de hoogste cijfers.  SAP en Oracle bengelen onderaan. Toch wil Jef Loos van Whitelane Research die bevinding relativeren. ‘Enerzijds zijn de verschillen tussen de aanbieders vaak niet zo heel groot. Anderzijds hebben partijen als SAP en Oracle ook een legacy vanuit hun traditionele software business. Dat geeft hen vaak weinig flexibiliteit met softwarelicenties.’

Vooral het resultaat van Microsoft kan Loos erg waarderen. ‘Ik heb uit deze lijst van cloud spelers het meest respect voor Microsoft. Het is eveneens een traditionele partij met een klassiek software-aanbod en licentie-aanpak. Maar ze zijn er blijkbaar toch in geslaagd om hun business om te vormen naar een cloudmodel. Dat wordt blijkbaar wel erg gewaardeerd’, stelt Loos.  

Microsoft is overigens ook de partij die in het onderzoek van Whitelane Research opduikt met de meeste contracten. Wat er op wijst dat hun aanbod, met zowel Office 365 als Azure, al behoorlijk is ingeburgerd. Nummer twee en drie in de indicatieve lijst van cloud providers met meeste contracten zijn respectievelijk Salesforce.com en SAP.

Rol van outsourcer

Een tweede belangrijk element in het onderzoek is de rol van de outsourcer in het cloudtijdperk. Daar willen de meningen grondig verschillen. ‘Vraag je aan de eindklant wie het beheer van de public cloud diensten en daarvan zegt slechts 16 procent dat dit door een outsourcer moet gebeuren. De meeste klanten vinden dat hun eigen it-team dit moet regelen.’

Maar stel de vraag over het beheer van public clouddiensten aan een outsourcer, dan liggen de kaarten anders. ’89 procent van de outsourcers vindt dat ze het beheer van publieke clouddiensten voor hun klant best op hun rekening kunnen nemen. Dat is een groot verschil.’

Overlevingsmodus

De klassieke namen in outsourcing ervaren concurrentie van de cloud. Loos denkt dan aan partijen als Atos, DXC (het vroegere CSC), Cap Gemini en IBM. Ook al werken ze steeds meer samen met cloud providers.

‘Die traditionele namen staan inderdaad voor een uitdaging’, besluit Jef Loos. ‘Ze moeten, naast de andere concurrentie die ze krijgen, een antwoord bieden op het aanbod vanuit de public cloud. Eigenlijk moeten ze zorgen dat ze relevent blijven. In die zin zitten ze wat dat betreft in een overlevingsmodus.’
x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-06-22T11:52:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.