Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

‘Netflix-verbod is slechts symptoombestrijding’

29 mei 2017 - 14:27AchtergrondCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

ABN Amro's Netflix-verbod op bedrijfscomputers is goed maar slaat de plank mis. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Een nieuwe generatiekloof gaapt over ‘normaal’ gebruik van ict-middelen en -voorzieningen. Werkgevers kampen al jaren met personeel dat onder werkuren via internet even kijkt naar de Champions League, Tour de France, Giro D’Italia, Olympische Spelen, enzovoorts.
Relatief nieuw is de netwerkbelasting door dagelijks, ‘gewoon’ gebruik van netwerkbelastende diensten als Spotify en YouTube. Nog wat nieuwer is het gebruik van vpn-verbindingen, waardoor werknemers ook thuis voor netwerkoverlast op de zaak zorgen.

Dat laatste was het geval bij ABN Amro. Die bank zag haar dienstverlening aan internetbankierende klanten geraakt worden door het privé-Netflix- en -Spotify-gedrag van de werknemers. De capaciteit van het bedrijfsnetwerk was niet toereikend voor thuiskijken-via-vpn plus de daadwerkelijke toepassingen waar het netwerk voor is bedoeld. ABN Amro voelde zich genoodzaakt om een verbod op Netflix, Spotify en andere streamingdiensten in te stellen. Op zich een zinnige zaak, maar het wordt een spel van kat-en-muis. Naast het optuigen van een gescheiden netwerk voor dit soort multimediaconsumptie, is besef bij werknemers nodig. Anders is een verbod slechts symptoombestrijding en dus zinloos. Wat vind jij?

Meer over

Computing Everywhere

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

ActueelInnovatie & Transformatie

Videostreamers krikken dataverbindingen weer op

Eén reactie op “‘Netflix-verbod is slechts symptoombestrijding’”

  1. LJ schreef:
    6 juni 2017 om 08:21

    Opvallend is dat het niet om de kost of om cybersecurity gaat als motivatie maar om de performantie van het bedrijf. Het is zeer zeker zo dat er goede en slechte internet gebruikers zijn. De goede zijn ‘in controle’ van hun gebruik en doseren het om de work/life balans in stand te houden terwijl de slechte snel afgeleid zijn en dat ook blijven. Meestal zijn slechte gebruikers mensen die eigenlijk persoonlijk aandacht verdienen, er scheelt duidelijk wat aan de werkomstandigheden en bijgevolg ook de motivatie.

    Gescheiden netwerken aanbieden is niet steeds makkelijk of mogelijk, zeker niet op andere locaties dan de bedrijfsvloer. Streaming diensten verbruiken ook aardig wat bandbreedte en brengen daarnaast mogelijk ook cyber security issues met zich mee.

    Persoonlijk denk ik dat dat bedrijven er best aan doen een apart WiFi-netwerk aan te bieden waar de gebruiker kan kijken of luisteren naar streams via de smartphone of tablet.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs