Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Visterin Verdiept: Argenta en ING doorstaan it-problemen

31 augustus 2018 - 08:493 minuten leestijdAchtergrondFinanciële dienstverleningCegekaING
William Visterin

Zowel Argenta als (in mindere mate) ING kwamen onlangs in het nieuws met it-problemen. Hebben die uiteindelijk ook een negatieve impact op hun resultaten en reputatie? Dat blijkt nogal mee te vallen. Ook al vertrekt bij ING bijvoorbeeld wel de it-directeur.

Bij Argenta waren de it-problemen het grootst. Zelden kreeg een it-storing in ons land zoveel aandacht als die bij hen. Na een mislukte upgrade van hun it-systeem kon Argenta onmogelijk zijn vier klassieke basisdiensten – bankkaart, bankkantoor, internetbankieren en mobiele app – tegelijkertijd voorzien. De bank gaf prioriteit aan de eerste twee, waardoor online en mobiel bankieren dagenlang onbereikbaar bleken.

Hoeveel de panne de bank heeft gekost, heeft Argenta nooit willen bekendmaken. Ook deze week, bij de publicatie van de halfjaarcijfers, liet de bank-verzekeraar die vraag open. Hoe dan ook, tijdens die beruchte Paasperiode beleefde het bedrijf moeilijke weken. En de problemen bij Argenta hadden ook hun weerslag op it-dienstverleners als Cegeka wiens datacenter wordt gebruikt.

Argenta-klanten niet afgeschrikt

Toch liet Argenta-ceo Marc Lauwers deze week verstaan dat de  it-problemen al bij al een ‘verwaarloosbare’ impact op de resultaten hadden. Eerst werd gevreesd voor imagoschade, mede omdat Argenta uiteindelijk besloot af te zien van een compensatie aan alle klanten. Alleen wie kon aantonen dat hij door de it-problemen financiële schade had opgedaan, kwam in aanmerking voor een tegemoetkoming.

De it-perikelen hebben nieuwe klanten alvast niet afgeschrikt. Argenta slaagde er in de eerste jaarhelft naar verluidt zelfs in ruim 22 miljard euro aan nieuwe woonkredieten verkocht te krijgen in België. Dat is één vijfde meer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Boze Record-klanten

Ook ING had de voorbije maanden te maken met it-problemen. Al hadden die niet de reikwijdte en weerklank zoals bij Argenta. Toch klaagden heel wat (voormalige) Record-klanten danig over de omzetting van hun online banking account. Blijkbaar ontbraken in die (nieuwe) toepassing soms nog cruciale gegevens. ‘Al mijn lopende informatie over lopende kredieten is zoekgeraakt’, klaagde een klant. ‘Onze gezamenlijke zicht- en spaarrekening zijn reeds zes dagen geblokkeerd’, stuurde een andere klant, die in de winkel niet meer kon betalen, deze zomer naar Computable.be. 

Bij ING zelf ontkenden ze de problemen alvast niet, maar konden (of wilden) niet zeggen om hoeveel klanten het ging. In elk geval bleek de reputatieschade – zeker op grote schaal – nog vrij beperkt.

ING: vertrek it-directeur

De nieuwste stap in de reorganisatie bij ING is de voltooiing van het eengemaakt it-platform van de Belgische en Nederlandse bankdivisies. ING België doet het tegen eind dit jaar overigens ook met minder voltijdse it’ers. Het wil dit jaar afsluiten met duizend informatici, vorig jaar waren dat er nog 1250. Of hoe it ook bij ING dit jaar al met enige turbulentie had af te rekenen.

Toeval of niet, de cio van ING België, Johan Kestens, besliste deze week zijn carrière buiten ING voort te zetten. Hij stopt vanaf morgen, maar zal nog een tijdje meewerken aan enkele strategische projecten. Kestens stond in voor de uitbouw van de grote grensoverschrijdende it-organisatie in België en Nederland. Zijn opvolger moet nog worden aangeduid.

Meer over

AppsCIODiensten

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

bankkaat
ActueelFinanciële dienstverlening

Appronto updatet klantenportaal Argenta Nederland

bankapp fintech app banking
ActueelInnovatie & Transformatie

Cake duikt op in app van bank Argenta

Bank
ActueelFinanciële dienstverlening

Extra it-kosten doen winst Argenta flink dalen

AchtergrondSecurity & Awareness

Visterin Verdiept: Hoe matuur is België in security?

IBM
ActueelInnovatie & Transformatie

Visterin Verdiept: Zwanenzang van it-kantoor

OpinieFinanciële dienstverlening

Visterin Fileert: Het it-fiasco van robotbank ING

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs