De beste cdo is vaak een generalist

Carrièretips tussen business en techniek

Dit artikel delen:

De chief data officer bevindt zich tussen business en technologie. Maar wat moet en cdo kunnen om impact te hebben in zijn job en organisatie? ‘Doe moeite om generalist te worden?’

Kevin Missoorten, datalead van Dataroots, begeleidt zelf cdo’s. In een vorig artikel op Computable gaf hij aan dat de cdo twee protypes heeft: een (meestal tijdelijke) transformatie-rol en een stabiliserende rol. Ook gaf hij aan dat de meeste cdo’s het maar twee à drie jaar volhouden.

Missoorten geeft vanuit zijn ervaring ook carrièreadvies voor zowel huidige als toekomstige cdo's. ‘Veel cdo's positioneren zich echter als een enabler van de businessteams, die data en inzichten leveren ter ondersteuning, maar zonder zelf verantwoordelijkheid te nemen voor een zakelijke actie’, stelt hij vast. ‘Maar om een vaste plaats aan de directietafel te hebben, moet je proberen om verantwoordelijkheid te nemen voor een duidelijke bedrijfsactie.’

Businesscase

"Om de voortdurende uitdagingen van collega's het hoofd te bieden, is het een veelgemaakte fout om te overcompenseren"

Om de voortdurende uitdagingen van uw collega's het hoofd te bieden, is het volgens hem een veelgemaakte fout om te overcompenseren en te veel te beloven. ‘Veel startende cdo’s beloven te veel’, klinkt het. Maar het zijn vaak de nieuwe C-profielen die hiermee af te rekenen hebben. ‘Ironisch genoeg worden meer gevestigde C-suite-leden - denk aan de cfo, coo en chro - nooit gevraagd naar hun businesscase. Resultaten ja, kpi's ja, maar een businesscase en return on investment? Dat is vaak veel minder van tel.’

Daarom raadt hij (startende) cdo’s aan om drie use-cases te identificeren met een zeer duidelijke return on investment. En het is ook een kwestie om, zo oppert hij, deze resultaten met voldoende marketing aan te leveren. ‘Zo hoeft u zich minder verdedigen en wint u kostbare tijd om tijdsintensieve projecten te starten.’

Nadruk

Veel cdo’s komen tenslotte in deze rol terecht vanuit een data- of technische achtergrond. Dit resulteert in veel nadruk op het wat en het hoe en te weinig op het waarom. ‘De data- en analysewereld heeft meer behoefte aan business talk, meer datagedreven zakenmensen die in staat zijn de zakelijke behoeften te begrijpen en die te kunnen vertalen naar dataoplossingen.’

Dit laatste houdt ook loopbaanadvies in voor de vele ambitieuze jonge data-professionals: welke vaardigheden moet je ontwikkelen om het meest toekomstbestendig te zijn? ‘Doe moeite om meer generalist te worden. Als je meer zakelijk georiënteerd bent, wees dan nieuwsgierig naar de technische en analytische kant van de zaak. Als je technisch bent, zorg er dan voor dat je je zakelijk inzicht grondig ontwikkelt.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-12-02T11:37:00.000Z William Visterin


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.