Visterin Verdiept: Meest waardevolle it-merken

Apple, Amazon, Google of Microsoft, wat is het meest waardevolle it-merk?

Dit artikel delen:

Wat zijn de meest waardevolle merken wereldwijd, en welke rol speelt technologie daarin? Een cruciale, zo blijkt. Want de lijst wordt aangevoerd door vijf technologiemerken.

In de klassieke lijst van Forbes met de honderd meest waardevolle merken (zie onder voor de top 25) staan er maar liefst 23 uit de sectoren van technologie en telecom. Apple en Google voeren dominant de lijst aan van meest waardevolle merken, gevolgd door Amazon, Microsoft en Facebook.

Klassieke it-bedrijven als Oracle en SAP moeten het inzake merkwaarde afleggen tegen de Apples en Googles van deze wereld. Deze trend is al jaren aan de gang, en de kloof wordt steeds groter.

Alleen Google kan Apple een beetje bijbenen. Microsoft en Amazon volgen op afstand. Opvallend is de kloof van de top vier met de rest. Enkele vaststellingen.

1. Stijgers: Amazon en Microsoft

Bij de technologiebedrijven uit deze lijst zijn er winnaars, die hun merkwaarde zien toenemen. Amazon gaat er maar liefst met veertig procent op vooruit, Microsoft met dertig procent. In een verwante lijst van BrandZ staat Amazon zelfs bovenaan, vóór Apple.

2. Corona-winnaars: Netflix en Paypal

De grote winnaar qua merk, mede dankzij corona, is Netflix dat zijn merkwaarde met 72 procent ziet stijgen. Ook Paypal is een flinke stijger: het gaat 24 procent hoger qua merkwaarde.

3. Grote verliezer: Facebook

Facebook is het enige merk uit de top vijf dat klappen krijgt: 21 procent omlaag. Ook Samsung en HP gaan met respectievelijk vijf en twaalf procent achteruit, al is dat niet zo fors.

4. Gemengd beeld bij b2b-merken

De klassieke b2b-merken uit de bovenste regionen houden goed stand. Cisco, Oracle en Dell gaan erop vooruit, SAP blijft status quo. IBM moet wel een terugval van tien procent incasseren. Ook Intel en Adobe stijgen.

5. Verdwenen: HPE

Sommige bedrijven worstelen met hun merk. HPE, dat uit de lijst verdween, is daar een voorbeeld van. Want ook HP moet qua merkwaarde met tien procent aan belang inboeten. Duikt ook niet meer op in de lijst van honderd meest waardevolle merken: Philips.

6. Services in opmars

Alle dienstenleveranciers - Accenture, Deloitte en PwC -  gaan er qua merk op vooruit. Accenture en Deloitte staan overigens bij de eerste vijftig.

7. B2c-bekendheid helpt

Het is in it altijd moeilijk zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt te bedienen. Toch helpt bekendheid in de consumentenmarkt om ook een goede merkreputatie op te bouwen bij bedrijven. Het is een element waar bijvoorbeeld Microsoft, HP Inc. en Huawei van profiteren. En natuurlijk ook Apple, Google en Amazon voor hun cloud-aanbod.

Best brands – top 25

Rank

Brand

Brand Value (in miljard dollar)

Verandering tov vorig jaar

1

Apple

$241,2

17 procent

2

Google

$207,5

24 procent

3

Microsoft

$162,9

30 procent

4

Amazon

$135,4

40 procent

5

Facebook

$70,3

-21 procent

6

Coca-Cola

$64,4

9 procent

7

Disney

$61,3

18 procent

8

Samsung

$50,4

-5 procent

9

Louis Vuitton

$47,2 B

20 procent

10

McDonald’s

$46,1 B

5 procent

11

Toyota

$41,5 B

-7 procent

12

Intel

$39,5 B

2 procent

13

NIKE

$39,1 B

6 procent

14

AT&T

$37,3 B

-10 procent

15

Cisco

$36,0 B

4 procent

16

Oracle

$35,7 B

11 procent

17

Verizon

$32,3 B

2 procent

18

Visa

$31,8 B

18 procent

19

Walmart

$29,5 B

12 procent

20

GE

$29,5 B

-14 procent

21

Budweiser

$28,9 B

6 procent

22

SAP

$28,6 B

0 procent

23

Mercedes-Benz

$28,5 B

-14 procent

24

IBM

$28,2 B

-10 procent

25

Marlboro

$26,8 B

-6 procent

Bron: Forbes, 2020

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-08-07T09:13:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.