Diabatix ontwerpt koelinstallatie met ai

Dit artikel delen:

Wat koeling met innovatieve technologie te maken heeft? Heel wat! Het beste voorbeeld daarvan is ongetwijfeld Diabatix. Deze Belgische startup ontwerpt koelinstallaties met behulp van kunstmatige intelligentie. Wij spreken met Lieven Vervecken, de ceo van het Leuvense ingenieursbureau.

Koelinstallaties zijn dan misschien niet echt sexy, maar het is wel een big business wereldwijd. ‘Tot op de dag van vandaag is het ontwikkelen van koelingsinstallaties een proces van trial and error waar heel wat  ingenieurs bij betrokken zijn. Althans dat was het’, glimlacht Diabetix-ceo Lieben Vervecken.

‘De door ons ontwikkelde software is door middel van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) in staat het hele ontwerpproces te beheren en te stroomlijnen. Zo maken we koelingssystemen op maat in een fractie van de tijd van vroeger. Uiteraard is onze software ontwikkeld in samenwerking met verschillende wetenschappers en onderzoeksinstituten. Wij baseerden ons op bestaande technologie en processen, maar zijn er vooralsnog als enige ter wereld in geslaagd deze verder te ontwikkelen voor koeling. Een gat in de markt.’

Wereldwijd aanwezig

Lieven Vervecken, ceo van Diabatix

Australië, Singapore, de Verenigde Staten en ga zo maar door, de klanten van Diabatix situeren zich wereldwijd en er komen er steeds meer bij. ‘Van in de beginfase hebben we ons op wereldwijd opererende multinationals gericht. Deze situeren zich in de automotive, telecom en andere sectoren, overal waar er nood is aan gesofisticeerde koeling. Wij zorgen enkel voor het ontwerpproces en zijn dus perfect schaalbaar. We voeren de technische tekening in onze software in en laten er onze rekenkracht op los. Gezien de benodigde rekenkracht maken we gebruik van supercomputers. Daarvoor doen we onder meer beroep op de supercomputers van het Vlaams Supercomputer Centrum (VSC). Reken maar op een duizendtal computers die continu aan het rekenen zijn. Deze rekenkracht zorgt er voor dat we een proces dat normaal tussen de drie en zes maanden duurt hebben kunnen inkorten tot een paar dagen of maximaal twee weken. Als je weet dat er in de loop van het proces altijd nog aanpassingen zijn, reken de tijdswinst dan maar uit’, geeft Vervecken aan.

De klanten doen via een online portaal een beroep op de dienstverlening van Diabatix. ‘We verkopen dan ook geen software aan de klanten, maar bieden ontwerpen aan als een service. Communiceren doen we via een uiterst beveiligd portaal. Daar kunnen ze hun opdrachten in doorgeven. Onze klanten zitten trouwens niet te wachten op cloudoplossingen. Zij werken omwille van security redenen zelf amper in de cloud en hebben nood aan een stevige beveiliging. Dat kunnen wij hen garanderen.’

Eigen kracht

"Talent groeit niet aan de bomen en ook wij worden geconfronteerd met de war on talent"

De ai-oplossing van Diabatix wordt nu ongeveer een jaar gecommercialiseerd. ‘Voordien waren we er toch dik 2,5 jaar mee bezig, al gaan de kiemen van ons bedrijf een stuk verder in de tijd. Groeien doen we momenteel nog op eigen kracht. We tellen drie aandeelhouders, maar bekijken nu toch de mogelijkheid om bijkomende investeerders aan boord te halen. Op korte termijn zijn er heel wat klanten bijgekomen. We willen van het momentum gebruik maken en wereldwijd nog sneller groeien. Maar daarvoor is bijkomend kapitaal nodig’, zegt Vervecken.

Momenteel bestaat Diabatix uit zes medewerkers, maar tegen eind volgend jaar mikt het bedrijf om te groeien tot een twintigtal. ‘Het geeft duidelijk onze ambitie aan. We willen uitgroeien tot dé referentie en leverancier van oplossing als er ergens ter wereld een probleem of project is met koeling. Daarvoor moeten we nog meer bekendheid verwerven en daar zetten we dan ook vol op in’, zegt Vervecken.

Goede medewerkers vinden blijkt ook bij deze startup een probleem. ‘Talent groeit niet aan de bomen en we worden ook geconfronteerd met de ‘war on talent’. Bekwame mensen zijn bovendien duur en als startup beschikken we niet over ongelimiteerde budgetten. Gelukkig is de rest van onze kostenstructuur ontzettend licht. De loonkost is veruit de grootste kost waarmee we kampen en dat zorgt ervoor dat we snel kunnen schakelen.’

De toekomst oogt mooi en de interesse is alvast groot. ‘Het tempo stelselmatig verhogen en zorgen dat we de opportuniteiten kunnen grijpen, daar draait het nu om’, besluit Vervecken.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-07-23T08:27:00.000Z Kevin Stickens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.