Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

De checklist voor de ideale, hybride werkomgeving

Computable.be Expert

mr. Alexander Goes
Country Manager, Centralpoint. Expert van Computable.be voor het topic Digital Innovation.

Terug naar kantoor of blijven werken van thuis? Elke medewerker heeft er een eigen mening over. Hier en daar hoor je dat organisaties hun mensen liefst opnieuw voltijds op de werkvloer zouden krijgen, maar zo’n vaart zal het op de meeste plaatsen niet lopen. Dankzij een hybride werkplek en goede afspraken, genieten werkgevers én medewerkers van alle voordelen van telewerk en werken op kantoor. Een goede thuiswerkplek is hierbij wel cruciaal.

Het voorbije jaar is een echte gamechanger in onze manier van werken geweest. Telewerk stond al een tijdje op de agenda en sommige bedrijven hadden zelfs voor de pandemie al grote stappen gezet. Voor de meerderheid van de organisaties was het weliswaar een moeilijke oefening waar ze intussen de voordelen van inzien. Zelfs tegenstanders van telewerk kunnen niet meer ontkennen dat ze die eindeloze uren in de file nu op een betere en persoonlijkere manier kunnen benutten. 

Er is tijdens de coronaperiode zoveel olie gevloeid door zaken die vastgeroest zaten en een obstakel voor telewerk vormden dat ze vandaag helemaal loslopen. Bovendien kan je van jongere medewerkers ook gewoonweg niet meer vragen dat ze voltijds naar kantoor komen. Zij verwachten die flexibiliteit immers van hun werkgever. 

Een gebalanceerde aanpak

Het lijkt vrij duidelijk dat een hybride beleid zich in de meeste organisaties wel zal doorzetten. Al kan het zeker nog even duren voor dat werkmodel overal in werking treedt. Er is uiteraard nood aan goede afspraken, maar in nogal wat bedrijven is het uittekenen van zo’n policy op de lange baan geschoven. Op basis van wat we in de markt horen, lijken de meeste werkgevers begin 2022 als richtdatum te nemen en in tussentijd voor een gefaseerde aanpak te kiezen. 

Wat die afspraken juist inhouden, hangt van bedrijf tot bedrijf af. Twee tot drie dagen op kantoor zal in veel organisaties de gulden middenweg worden. Sommige bedrijven zullen mogelijk beslissen om de plaatsen op kantoor te beperken, aangezien ze nu eenmaal minder ruimte moeten voorzien. In dat geval heb je ook een goede planningstool nodig waarmee mensen gemakkelijk een plekje kunnen reserveren wanneer ze naar kantoor willen komen. 

Daarnaast is het ook belangrijk dat medewerkers zelf begrijpen waarom je voor een hybride aanpak kiest. Enerzijds moeten de huismussen weten waarom je verwacht dat ze deeltijds naar kantoor terugkeren. Sommige creatieve taken, zoals brainstormsessies of planningen, kan je immers beter verrichten wanneer het hele team in dezelfde ruimte fysiek aanwezig is. Anderzijds moet je de kantoormussen ook duidelijk maken dat ze sommige dingen gewoon beter van thuis kunnen doen. 

Een goede thuiswerkplek

Behalve afspraken en planningstools hangt er nog een belangrijke voorwaarde aan het succes van een hybride werkbeleid. Je kunt van medewerkers niet verwachten dat ze van thuis werken als ze daar niet over dezelfde goede uitrusting beschikken als op kantoor. Veel bedrijven hebben tijdens de pandemie wel voor een tijdelijke oplossing gezorgd, maar mogelijk verdient die thuiswerkplek in het nieuwe normaal nog een upgrade. 

Waaruit moet een goede thuiswerkplek dan bestaan? In de eerste plaats denken we aan een bureau met een professionele bureaustoel die ergonomisch is afgesteld. Zeker in het begin van de crisis hebben nogal wat medewerkers op een oncomfortabele stoel aan de keukentafel gewerkt. Daarnaast moet ook alle it-uitrusting aanwezig zijn, zoals een tweede scherm, een toetsenbord, een headset of andere hardware die medewerkers op kantoor gebruiken. De uiteindelijke invulling van zo’n thuiswerkplek ziet er voor iedereen anders uit.

Het succes van leasen

Natuurlijk is er een investering nodig om bij medewerkers thuis een even goede werkplek te installeren als op kantoor. Daarom kiezen veel bedrijven voor een leaseformule. Op die manier is het mogelijk om allerlei opties in het pakket op te nemen, zoals de installatie en het onderhoud. 

Daarnaast is het zeker een goed idee om materiaal opnieuw in te zetten wanneer een medewerker het bedrijf verlaat. Je wil immers niet telkens voor honderden euro’s aan uitrusting verliezen wanneer iemand andere oorden opzoekt. Net zoals een medewerker z’n bedrijfswagen terug inlevert, kan de thuiswerkplek binnen een leaseformule worden afgebroken en kunnen spullen zo binnen de levenscyclus van het materiaal naar een andere medewerker verhuizen. 

Duidelijke afspraken en een efficiënte thuiswerkplek, dat zijn de belangrijkste ingrediënten en uitdagingen van een succesvolle hybride werkomgeving. Stel dit in geen geval te lang uit, zodat uw medewerkers ook in het post-coronatijdperk op een succesvolle manier kunnen blijven werken. 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-07-23T10:48:00.000Z Alexander Goes
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.