Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Ai met toegevoegde waarde komt eraan

14 februari 2020 - 15:253 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie

Als er over klantcontact gesproken wordt, is 'anywhere engagement' een vaak gehoorde term. Klanten verwachten namelijk twee dingen: de mogelijkheid om op hun eigen voorwaarden met bedrijven te communiceren en dat alle contextuele informatie voor hun gesprekken met bedrijven bewaard blijft als ze van communicatiekanaal wisselen.

De populariteit van instant messaging en chat als communicatiekanaal nam vorig jaar explosief toe. Dat gold met name voor jongere klanten, die technologisch ietsje beter zijn onderlegd. Jongeren hebben er veel minder moeite mee om met klantenservicemedewerkers te communiceren via social media.

Een andere trend is de opkomst van bots. Bots en automatisering beginnen een steeds grotere rol te spelen binnen de customer journey. Dat komt, omdat ze klanten schaalbare ondersteuning en betere ervaringen bieden. Bijna de helft van alle Nederlandse bedrijven gebruikt chatbots en virtual assistants voor de klantenservice of heeft plannen om daarin te investeren. Vanuit strategisch oogpunt dwingt dit organisaties om een meer gedisciplineerde aanpak te hanteren ten aanzien van de omvang van klantengegevens en het gebruik daarvan als input voor automatiseringssystemen en bots om de banden met klanten aan te halen en hen meer gebruiksgemak te bieden.

Rol kunstmatige intelligentie

Ook kunstmatige intelligentie (ai) krijgt steeds meer een rol bij customer engagement. Consumeerbare ai (consumable ai) komt voor veel organisaties binnen handbereik. Dit is ai die zowel bedrijven als klanten toegevoegde waarde biedt en gedrag kan voorspellen. Het duidelijkste voorbeeld van predictive engagement is wat ruim driehonderd miljoen klanten van Amazon ervaren wanneer ze in de webwinkel aan het rondkijken zijn. Amazon maakt niet alleen gebruik van de informatie over de bezoeker, maar ook van informatie over de gedragspatronen en geschiedenis van vergelijkbare klanten. Daarmee kan het suggesties aanbieden voor producten die mogelijk interessant zijn voor de bezoeker. De technologie is er al, de data ook, en er liggen voor bedrijven volop kansen om deze aanpak toe te passen op de interactie met klanten. Want wat consumenten in feite van bedrijven vragen, is: ‘gebruik datgene wat je van me weet om mijn ervaring te verbeteren’.

Een fenomeen dat nauw verband houdt met predictive engagement is de opkomst van contextual engagement. Het doel van deze contextuele klanteninteractie is om een einde te maken aan geïsoleerd eilandjes van data. Het uitgangspunt is daarbij dat klantenservice geen op zich staande bedrijfsfunctie is. Het maakt deel uit van een cyclus die alles van marketing tot verkoop en ondersteuning omspant en eindigt bij klantensucces. De belangrijkste factor die bijdraagt aan klantenloyaliteit is vertrouwen. Die bouw je op door klanten empathie te tonen en hen moeiteloze ervaringen te bieden.

Je salesteam zou moeten weten wat er op het gebied van klantenservice en marketing gaande is. En de klantenservice zou over een 360 graden overzicht van elke klant moeten beschikken. Als deze ervaringen niet goed op elkaar aansluiten, resulteert dat in rancune in plaats van vertrouwen. Predictive engagement maakt het mogelijk om verder te gaan waar transactionele ondersteuning ophoudt en je van klanten voor het leven te verzekeren.

Meer over

BotnetsKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert België

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    Quantum
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Grote overname quantumcomputing: IonQ koopt Oxford Ionics

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Snowflake zet met koop Crunchy Data in op ai-compatibele databases

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs