Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
AI robots

Deze 3 innovaties staan aan basis van meer ai-succes

21 februari 2023 - 15:584 minuten leestijdOpinieInnovatie & TransformatieAlibabaAppleMicrosoft
Raymond Ma
Raymond Ma

Artificiële intelligentie (ai) is vorig jaar nóg populairder geworden. Zowel bedrijven als het brede publiek konden uit eerste hand de toegevoegde waarde van ai ervaren. Ook dit jaar zit de vaart erin: OpenAI is naar verluidt in gesprek om een miljardeninvestering binnen te halen, Apple laat ai audioboeken voorlezen en Microsoft onderzoekt een ai-model dat iemands stem nabootst op basis van slechts drie seconden audio.

Te midden van deze ontwikkelingen zoomen we in op drie trends die volgens Alibaba Damo Academy (‘Damo’), het wereldwijde onderzoeksinitiatief van Alibaba Group, de basis vormen voor het verdere succes van ai in 2023 – en daarna.

Ai wordt kunstenaar

Generatieve ai genereert nieuwe content op basis van een dataset van bijvoorbeeld tekst-, beeld- of audiobestanden. Machine learning-algoritmes leren de patronen in de dataset kennen en maken op basis van die patronen nieuwe content. Hiermee is ai één creatieve stap dichter bij kunstenaarschap: hoewel de gegenereerde content afkomstig is uit de dataset, is het geen rechtstreekse kopie; het is wat dat betreft een unieke creatie.

Momenteel wordt generatieve ai voornamelijk op relatief kleine schaal gebruikt om prototypes en concepten te maken, naast toepassingen in gaming, reclame en grafisch ontwerp. Maar dankzij tools zoals Dall-E en ChatGPT is generatieve ai ook populair geworden bij het grote publiek. En de groei is er nog lang niet uit. Aanvullende toepassingen van generatieve ai zorgt naar verwachting voor een revolutie in digitale contentproductie. Dankzij verdere technologische vooruitgang zal generatieve ai significant bijdragen aan meer verscheidenheid, creativiteit en efficiëntie in contentcreatie.

Wanneer in de komende jaren generatieve ai op grotere schaal wordt ingezet, ontstaan bovendien nieuwe bedrijfsmodellen en ecosystemen. En die gaan ons helpen om interactiever, veiliger en intelligenter creatief werk te doen.

Ai wordt ondersteunend besluitvormer

In onze snel veranderende wereld moeten bedrijven even zo snel weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Besluitvormingsprocessen binnen traditionele organisaties waren altijd voornamelijk gebaseerd op operationeel onderzoek, een combinatie van wiskundige scenariomodellering en optimalisatie-algoritmes. Maar deze methode wordt steeds minder effectief naarmate de wereld complexer wordt. Dat komt door beperkingen van de technologie rondom problemen met een grote onzekerheid en een trage reactiesnelheid bij grootschalige uitdagingen.

Dual-engine decision intelligence voegt daarom een tweede ‘motor’ toe aan besluitvorming: machine learning. De twee motoren vullen elkaar perfect aan, want samen kunnen ze de snelheid én kwaliteit van besluitvorming verbeteren. Deze combinatie maakt bovendien dynamisch realtime-bedrijfsmanagement mogelijk. Denk aan realtime-distributie van elektriciteit, optimalisatie van de doorvoer in havens, toewijzing van standplaatsen op luchthavens en verbeteringen in productieprocessen. Op soortgelijke wijze kan deze technologie bedrijven ook helpen om hun operationele efficiëntie te verbeteren.

In de toekomst zal dual-engine-decision making in meer scenario’s en op grotere schaal worden toegepast om uiteindelijk dynamisch, allesomvattend realtime-middelenbeheer mogelijk te maken.

Ai wordt multitasker

Veel voortgang in ai is geboekt op basis van modellen met één modaliteit. Een modaliteit is bijvoorbeeld tekstverwerking (neuro-linguïstisch programmeren) of beeldanalyse (computer vision). Multimodale ai-modellen combineren kennis uit verschillende modaliteiten en zijn daardoor veel breder inzetbaar.

De toekomst van ai ligt dan ook in de ontwikkeling van multimodale modellen – en dan met name (voorgetrainde) funderingsmodellen (foundation models). Deze kun je zien als ‘sjablonen’ die naar gelang de specifieke taak of uitdaging kunnen worden aangepast.

Funderingsmodellen dienen als de basisinfrastructuur van ai-systemen voor taken omtrent afbeeldingen, tekst en audio, waardoor ai-systemen met cognitieve intelligentie kunnen redeneren, samenvatten, creëren en vragen kunnen beantwoorden.

Trends

De drie voornoemde ‘trends’ ontwikkelen ai door op drie cruciale gebieden. Generatieve ai ondersteunt onze creativiteit; dual-engine decision intelligence ondersteunt rationeel denken; en multimodaliteit maakt ai breder inzetbaar dan ooit. De combinatie van deze ontwikkelingen zijn daarom essentieel om ai-technologie beter te integreren in ons dagelijks werk – en dat werk productiever, simpeler én leuker te maken.

(Auteur Raymond Ma is general manager of Europe bij Alibaba Cloud.)

Meer over

Kunstmatige intelligentie

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

ActueelInnovatie & Transformatie

Airbus werkt met 3d-platform en digital twins Dassault Systèmes

IBM
ActueelInnovatie & Transformatie

IBM investeert miljarden in VS

ActueelInnovatie & Transformatie

EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

benelux
ActueelData & AI

Benelux loopt voorop in ai-revolutie

AchtergrondInnovatie & Transformatie

Wijn als lokaas: Russische hackers infiltreren Europese diplomatie

ActueelData & AI

Gartner: dynamische software verandert het zakendoen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs