Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Houd focus op klanten bij digitaliseringsstrategie

In directiekamers is logistiek momenteel een hot topic. Verstoringen in de supply chain, digitalisering en ervoor zorgen dat producten efficiënt van A naar B gaan, zijn thema's die hoog op de agenda staan. Er gaat dan ook veel aandacht uit naar logistieke professionals.

Het ironische aan de rol van een logistiek manager is dat wanneer hij of zij goed presteert, dit zelden wordt opgemerkt. Maar wanneer er dingen misgaan, dan wordt al snel met de beschuldigende vinger naar de logistiek manager gewezen. De banenmarkt schreeuwt dan ook om meer logistiek personeel, rollen die momenteel lastig te vervullen zijn door alle ontregelingen en logistieke veranderingen waarmee we in 2021 te maken kregen.

Niet alle uitdagingen zijn op korte termijn op te lossen. Daarom moeten organisaties opnieuw naar hun strategie kijken en ervoor zorgen dat hun goederen in beweging blijven. Hierbij zijn de meest succesvolle organisaties diegenen die flexibel en transparant zijn in hun communicatie richting klanten. Dit is waar de digitalisering van processen een grote impact kan hebben en direct waarde op kan leveren voor klanten.

Kosten besparen

"Het verschepen van goederen levert een karrenvracht aan data op"

De logistieke sector verandert razendsnel, grotendeels aangedreven door data en technologie. Naarmate de sector zich verder ontwikkelt, verandert ook de rol van de logistiek manager. Logistiek managers zoeken naar nieuwe manieren om hun werk goed te kunnen doen. Door data en technologie te integreren in hun processen, kunnen zij de efficiëntie verhogen en kosten besparen.

Het verschepen van goederen levert bijvoorbeeld een karrenvracht aan data op. Denk alleen maar aan productinformatie, trackingcodes en de capaciteit van containers. Door deze data beter te beheren, kunnen bedrijven een concurrentievoordeel behalen, meer inzicht krijgen in hun processen en het algehele serviceniveau voor hun klanten verbeteren. Onderzoek toont aan dat bedrijven die digitale technologieën integreren in hun supply chain, hun serviceniveau kunnen verbeteren, terwijl de kosten met 30% worden teruggebracht.

Drie vragen

Er zijn drie vragen die organisaties zichzelf moeten stellen voordat zij aan hun digitale transformatie beginnen.

  • Wat?
In deze fase staat een probleemanalyse centraal. Welk probleem ondervind ik momenteel in mijn logistiek of supply chain dat moet worden opgelost met het oog op de toekomst? Maar ook: wat zijn de gevolgen als aan dit probleem niets wordt gedaan?
  • Waar?
De vraag is vervolgens bij welk aspect digitalisering een rol kan spelen om die uitdagingen het hoofd te bieden. Is er per se technologie nodig om die oplossingen mogelijk te maken?
  • Hoe?
Wat zijn de vereisten en specificaties van de digitale oplossing? Wat heb je specifiek nodig om die verandering teweeg te brengen, zowel vanuit technologisch als organisatorisch oogpunt.

Waarde toevoegen

"In de huidige markt is efficiëntie het sleutelwoord en het digitaliseren van processen voorkomt dat bedrijven veel tijd verspillen aan allerlei papieren processen"

Als je aan afdelingen binnen een bedrijf vraagt wat zij als de grootste problemen ervaren, dan krijg je uiteenlopende antwoorden. In de huidige markt is efficiëntie het sleutelwoord en het digitaliseren van processen voorkomt dat bedrijven veel tijd verspillen aan allerlei papieren processen. Elke activiteit moet een bepaalde waarde toevoegen aan een proces, en uiteindelijk aan wat we doen voor de klant.

Als een logistiek bedrijf bijvoorbeeld worstelt met 'the last mile' (goederen bij de klant krijgen) is dat iets waar digitalisering een positieve impact kan hebben. Het risico bestaat namelijk dat pakketten van klanten vertraging oplopen als bedrijven moeite hebben om te achterhalen wanneer containers binnenkomen of wanneer zendingen worden gewijzigd. Door een digitaal warehouse-managementsysteem te implementeren, als vervanging van papieren processen, kan dat bedrijf weer controle krijgen over de processen binnen het distributiecentrum.

Het gebruik van een digitaal platform voor wereldwijde logistiek is een ander voorbeeld waarbij de klant centraal wordt gesteld. Door alle relevante partijen samen te brengen op een cloudgebaseerd platform kan duidelijk en snel gecommuniceerd en samengewerkt worden met leveranciers, partners en teams. Wanneer een zending van een klant vertraging oploopt, kan met behulp van een trackingcode in real time de exacte locatie van de goederen worden bepaald. Hierdoor kunnen klanten weloverwogen beslissingen nemen over hun zendingen en direct in contact komen met alle relevante contactpersonen binnen de supply chain.

Bedrijven en hun logistieke afdeling zijn allemaal verschillend, maar hetzelfde geldt voor hun klanten. Daarom heeft elk bedrijf te maken met unieke problemen die kunnen worden opgelost door te digitaliseren. Ontdekken waar de pijnpunten in de waardeketen liggen, is echter ongeveer hetzelfde voor elk bedrijf. Uiteindelijk moet alles gericht zijn op het leveren van toegevoegde waarde aan de klant.

(Auteur Jaap de Mots is general manager Scandinavië bij Flexport.)

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-03-21T17:01:00.000Z Jaap de Mots
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.