Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

'We moeten voortdurend (bij)leren'

Dit artikel delen:

Computable Expert

Robby Overvliet
Agile Transformation Coach, Change Consultant. Expert van Computable voor de topics Digital Transformation en Digital Innovation.

Moeten we voortdurend bijleren? Absoluut, want in de huidige tijd, in een snel veranderende wereld, zul je op elk moment wendbaar moeten zijn. De veranderingen zijn niet meer bij te houden en dat vraagt een andere mindset van ons dan voorheen. Een mindset waarin we snel schakelen om ons - tussen de bedrijven door - kleine stukjes nieuwe kennis eigen te maken. Het nieuwe leren.

Voorheen volgde je misschien één keer in het jaar een cursus om te zorgen dat je weer 'bij' zou zijn met de laatste ontwikkelingen op je vakgebied. Of je manager vroeg je om je op een bepaald gebied verder te specialiseren met een opleiding. Je ging dan weer voor een dag, of een paar dagen, terug naar school en werd overspoeld met een enorme hoeveelheid theorie waarvan vaak maar de helft echt op jouw eigen situatie van toepassing is.

'Best pittig om weer terug de schoolbanken in de gaan', 'Ik stond halverwege de dag al op overflow' en 'Als ik dit niet heel snel in praktijk kan brengen ben ik het allemaal weer kwijt.' Zomaar wat kreten die je in zo'n situatie hoort. We hebben het allemaal meegemaakt. Laten we de problemen achter de noodkreten uit deze oude situatie eens analyseren:

  • We weten dat als je je cognitieve vermogen niet voortdurend blijft trainen, het steeds moeilijker is om je hersenen weer terug te krijgen in een modus waarin het lukt om nieuwe dingen tot je te nemen.
  • We zijn steeds minder in staat om de concentratie op te brengen om langere tijd achter elkaar nieuwe theorie te leren. De grootste leerwinst ervaren we als we direct kunnen oefenen of het geleerde op de praktijk los kunnen laten.
  • We worden in het dagelijks leven voortdurend getraind om een kortere spanningsboog te hebben. We zijn steeds aan het schakelen en afleidingen worden niet meer als afleiding gezien maar bepalen grotendeels wat we als volgende doen.
  • Je wilt eigenlijk pas nieuwe dingen leren op het moment dat je die kennis ook direct nodig hebt. Je hebt dan behoefte aan korte 'bursts' van extra informatie en/of verduidelijking rondom een taak die je op dat moment wil realiseren.

De oplossing voor het bovenstaande noemen wij just-in-time micro-learnings. Als je deze micro-learnings aangeboden krijgt op een manier zodat je snel door kunt schakelen naar andere micro-learnings is het een ideale ondersteuning bij activity based learning.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-09-04T11:32:00.000Z Robby Overvliet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.