Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
online leren

‘We moeten voortdurend (bij)leren’

02 september 2020 - 08:31OpinieCarrière
Robby Overvliet
Robby Overvliet

Moeten we voortdurend bijleren? Absoluut, want in de huidige tijd, in een snel veranderende wereld, zul je op elk moment wendbaar moeten zijn. De veranderingen zijn niet meer bij te houden en dat vraagt een andere mindset van ons dan voorheen. Een mindset waarin we snel schakelen om ons – tussen de bedrijven door – kleine stukjes nieuwe kennis eigen te maken. Het nieuwe leren.

Voorheen volgde je misschien één keer in het jaar een cursus om te zorgen dat je weer ‘bij’ zou zijn met de laatste ontwikkelingen op je vakgebied. Of je manager vroeg je om je op een bepaald gebied verder te specialiseren met een opleiding. Je ging dan weer voor een dag, of een paar dagen, terug naar school en werd overspoeld met een enorme hoeveelheid theorie waarvan vaak maar de helft echt op jouw eigen situatie van toepassing is.

‘Best pittig om weer terug de schoolbanken in de gaan’, ‘Ik stond halverwege de dag al op overflow’ en ‘Als ik dit niet heel snel in praktijk kan brengen ben ik het allemaal weer kwijt.’ Zomaar wat kreten die je in zo’n situatie hoort. We hebben het allemaal meegemaakt. Laten we de problemen achter de noodkreten uit deze oude situatie eens analyseren:

  • We weten dat als je je cognitieve vermogen niet voortdurend blijft trainen, het steeds moeilijker is om je hersenen weer terug te krijgen in een modus waarin het lukt om nieuwe dingen tot je te nemen.
  • We zijn steeds minder in staat om de concentratie op te brengen om langere tijd achter elkaar nieuwe theorie te leren. De grootste leerwinst ervaren we als we direct kunnen oefenen of het geleerde op de praktijk los kunnen laten.
  • We worden in het dagelijks leven voortdurend getraind om een kortere spanningsboog te hebben. We zijn steeds aan het schakelen en afleidingen worden niet meer als afleiding gezien maar bepalen grotendeels wat we als volgende doen.
  • Je wilt eigenlijk pas nieuwe dingen leren op het moment dat je die kennis ook direct nodig hebt. Je hebt dan behoefte aan korte ‘bursts’ van extra informatie en/of verduidelijking rondom een taak die je op dat moment wil realiseren.

De oplossing voor het bovenstaande noemen wij just-in-time micro-learnings. Als je deze micro-learnings aangeboden krijgt op een manier zodat je snel door kunt schakelen naar andere micro-learnings is het een ideale ondersteuning bij activity based learning.

Meer over

AgileAppsDevOpsiOSScrumTablets

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

cybersecurity
ActueelCarrière

Kort: Betere soft skills nodig voor cybersecurity-medewerkers, ontslagronde Crowdstrike, Gates fakkelt Musk af en…

ActueelCarrière

Computable Awards: dit zijn de tien kanshebbers voor IT Person 2025

ActueelCarrière

Haast nergens coderen zo weinig meisjes als in België

ActueelCarrière

Gartner: 6 op 10 ceo’s ligt wakker van cyberdreiging

ActueelCarrière

Helft bedrijven kijkt voor it’ers naar het buitenland

Ontslag
ActueelCarrière

Intel wil een vijfde van personeel lozen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs