Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Wet en regelgeving

AVG/GDPR voegt weinig toe aan bestaande Wbp

22 maart 2018 - 09:503 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
ir.drs. Jurgen van der Vlugt
ir.drs. Jurgen van der Vlugt

In de hele discussie over Cambridge Analytica, Facebook en alle dergelijke (sic) partijen versus de aanstaande GDPR, is het ook wel een dingetje dat op vele punten de AVG/GDPR niet veel verder gaat dan de huidige Wbp (Wet bescherming persoonsgegevens). Die is al jaren van kracht. Dus als het misbruik door genoemde partijen al in Europa zou zijn gedaan, dan zouden er toch wel zat regeltjes zijn, her en der, dat 'we' vervolging aan de juristen aldaar zullen moeten laten. De Europese vestigingen zullen lege hulzen blijken, zeker voor wat betreft aansprakelijkheid.

En handhaving hè? Wie verwacht dat dan ‘zometeen’ na 25 mei de Autoriteit Persoonsgegevens nu wel eens plotseling stevig gaat toezien, sanctioneren en beboeten, die zou nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. Is het niet opvallend dat de hele herrie vooral in de Verenigde Staten speelt, en eigenlijk alleen vanwege de beïnvloeding van verkiezingen voor een of andere lokale president? Voor de Europese media is het hele gedoe al bijna te moeilijk om uit te leggen. Hier en daar wordt nog een poging gedaan om uit te leggen dat de beïnvloeding ook bij ons een probleem zou kunnen zijn, maar dat wordt vooral gedaan door overheidspartijen die ontegenzeggelijk hun budgetten eens flink willen opkrikken.

Ongeoorloofd gedrag

Dus ja, na 25 mei zou sprake kunnen zijn van ongeoorloofd gedrag. Maar wie de zakken geld voor juridische zaken ziet van betreffende social-mediaorganisaties, en weet hoe de gebruiksvoorwaarden zijn verwoord, die … ziet wel in dat er nog steeds weinig zal veranderen. Want hoe lang roepen de ingewijden, steeds groter in aantal, niet al dat dit soort zaken en zelfs producten en diensten, gewoon een fout business model hebben? If you don’t pay, you’re the product.

We hebben nu eenmaal massa’s dom gemaakte consumenten die verslaafd zijn aan hun social media. En al heeft het vertrouwen nu een klein deukje gekregen, er zal nauwelijks minder worden gepost. Wie zegt dat de Facebook-beurskoers een gevoelige tik heeft gekregen, heeft in het verleden niet goed opgelet; het is een hikje, hooguit. Facebook zelf zal ook heus wel verklaren in een zekere toekomst van alles anders te gaan doen en oh hee leuke kattenfoto’s.

Maar laten we hopen – hoop is wat blijft als er weinig argumenten over zijn – dat de aanstaande ePrivacy-richtlijn (ook al zo’n Europees ding!) wat beter zal gaan werken. Hoewel, het business model zal niet veranderen, en de budgetten voor juristen zullen alleen maar groter worden. Daar kan geen land of EU tegenop. En laten we hopen dat als op korte termijn de impact op social media niet zo groot zal zijn, op langere termijn dat juist wel, sluipenderwijs, het geval zal zijn.

Misschien worden nog net op tijd voldoende massa’s wakker, vallen de schellen van de ogen en verandert men het eigen gedrag. De wonderen zijn heel misschien de wereld nog niet uit.  

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    GDPR-stress op hoogtepunt of pas het begin

    AchtergrondGovernance & Privacy

    GDPR: 25 mei is geen deadline, maar een startschot

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Philippe De Backer: België is on track voor GDPR

    OpinieSecurity & Awareness

    GDPR: het venijn zit in de details

    Facebook
    AchtergrondSecurity & Awareness

    Handelen social media testcase voor GDPR

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs