Managed hosting door True

Blyaert Betwist: De trein der traagheid

 

Trein van NMBS

‘Als je het aantal SAP-consultants bij de NMBS bij elkaar telt, dan zou je denken dat het om een Nasa-programma gaat, dat een trein naar de maan schiet’. Het is een quote van een topman van de NMBS uit 2010 die ik destijds graag aanhaalde en die na de recente uitspraken van de nieuwe NMBS-ceo Sophie Dutordoir nog steeds hout snijdt. Zij maakte immers brandhout van de it-afdeling van het spoor. ‘Op het vlak van it staat de NMBS nergens. Het volledige it-departement moet omgevormd worden.’

Ik schrijf reeds enkele decennia over it, maar zelden heb ik een ceo zo gemeen hard horen uithalen naar een it-afdeling die toch de basis vomt voor een sterke dienstverlening bij de NMBS. Het is ook vreemd dat haar voorganger, Jo Cornu, gepokt en gemazeld door de ict met een topcarrière bij Alcatel, nooit een vinger uitstak naar de it-afdeling. Hij stond ongetwijfeld aan de wieg van het grote digitaliseringsprogramma dat net voor de zomer bekend werd, goed voor een bedrag tot 277 miljoen euro, verspreid over zeven jaar.  Dat programma wordt geleid door de begeesterende Giovanni Palmieri die eerder ook al de general manager was van de ict-afdeling.

Toen de NMBS in 2007 startte met de uitrol van het SAP-programma werden er liefst 250 voltijdse consultants aangetrokken. Drie jaar later was het spoor op zoek naar een onwaarschijnlijke achttienhonderd informatici. Het beloofde elke werknemer vijfhonderd euro indien hij of zij een it'er kon aanbrengen…  Ik herinner me dat toen we in de daaropvolgende jaren een poging deden om de bedrijven met de meeste informatici in beeld te brengen, men bij het spoor zelfs niet bij benadering wist hoeveel dat er zouden zijn.

Herstructureringen

Inmiddels zijn er tal van herstructuringen geweest en vindt een kat haar jongen in het departement niet meer in terug. Er zijn bijzonder knappe it-deskundingen bij het spoor, maar het cynisme is vaker naderbij dan de uitwerking. Herman De Prins, de cio van het jaar, vertelde onlangs tijdens het Modis-event in Leuven dat nog slechts 53 procent van zijn it-budget gaat naar het ‘laten knipperen van de lichten’, de operationele it-infrastructuur en diensten. Ik vermoed dat dit bij de NMBS vooral de ogen doet knipperen. Het operationeel budget zal ongetwijfeld ver boven het gemiddelde van 75 tot 80 procent liggen.

Met de uitspraken van ceo Sophie Dutordoir wacht het it-departement ongetwijfeld een zoveelste ronde consultantstrategie van Accenture, Deloitte, CapGemini, PWC of Ernst & Young. Benieuwd of dit het cynisme zal ondermijnen. Dutordoir heeft haar nek uitgestoken en schept dus hoge verwachtingen. It is echter de basis van verandering en ondanks haar onwaarschijnlijk omvangrijke werven, zal haar focus dan ook vooral hier op moeten liggen. Het zou me niet verbazen mocht ze op korte termijn een nieuwe cio aanstellen, alleen is de vraag wie zich in zo’n wespennest wil murwen.

Dat haar prioriteit niet meteen wifi op de trein is, mag duidelijk zijn. En dat sommige politici dan plots fulmineren dat die wifi er wel moet komen… terwijl ze alle andere NMBS-problemen onder de mat borstelen. Zelfs geen woord gezegd hebben over de it-brandhaarden bij het spoor, maar wifi, ho maar!

Waar is de tijd trouwens dat de NMBS midden jaren ’70 met diverse sectorgenoten een heuse Europese telecomoperator wilden worden met Hermes Europe Railtel dank zij de glasvezelverbindingen langs het spoor. Die liggen er trouwens nog steeds en de vraag is waarom de overheid hier geen gebruik van maakt, maar dit geheel terzijde.

Ik wens Sophie Dutordoir veel succes, ze zit op het goede spoor maar haar tijd is beperkt en de trein rijdt in een rotvaart. Hopelijk laat ze niet alles naar de maan gaan. 

Dit artikel is afkomstig van Computable.be (https://www.computable.be/artikel/6231811). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Wat een bullshit, zeg, dit artikel. Ik werk bijna 5 jaar bij Ypto - inderdaad, de IT-afdeling van de NMBS - en voel me evenwel persoonlijk niet aangevallen. Ik heb gedurende een kleine 30 jaar bij grote bedrijven in de privé gewerkt - waarvan het grootste deel als System Engineer en de laatste 7 jaar als IT-manager. En nu werk ik al bijna 5 jaar bij Ypto. Als Infrastructuur Architect. Dus ik heb als IT-er toch al wat jaren ervaring op de teller staan om te weten waarover ik spreek. En ik ken het huis ondertussen vanbinnen en vanbuiten. U zou beter eens praten met mensen op de werkvloer. Bekwame mensen stuk voor stuk. Die allemaal uit de privé komen. En waarvan er meen dan 60% consultant zijn. Waarvan je dus normaliter kan verwachten dat deze toch wel wat skills hebben. Stuk voor stuk dus compteente mensen - iedereen. Wat is dan het probleem ? Simpel: dat het management niet bekwaam is om zijn mdewerkers aan te sturen. Waarom ? Noem maar op: politiek gepistoneerd - vriendjespolitiek - "Vriendjes" die vanuit oa. De Post indertijd werden ontslagen en die men hier via de grote deur heeft binnengehaald. Stuk voor stuk incompetent. En ik weet waarover ik spreek. En als dus het management zijn medewerkers niet kan aansturen, geen duidelijke richtlijnen geeft, geen missie, geen visie, geen strategie heeft, dan loopt het mis. Dus de grootspraak van "ons Sophietje" vanuit haar ivoren toren ten spijt, ze zit er compleet naast. Ze zou beter eens met de mensen op de werkvloer komen spreken ipv haar profileringsdrang te moeten doen gelden. Ze denkt dat ze het hier eens zal komen veranderen. Wel, dat doe je niet door je medewerkers te schofferen en vooral onwaarheden te vertellen. Dat doe je door zelf je handen vuil te maken en zelf achter de waarheid achter te gaan. En je niet te laten misleiden door je "begeesterende kolonels" die alleen maar die dingen zullen vertellen die je graag wil horen. Om enkel maar hun zakken te vullen op kosten van de belastingsbetaler. Ik noem dit het Kim Yong-Un syndroom. Het is tijd voor opkuis. Grote opkuis. Het ganse management-zootje eruit en bekwame, competente mensen die - los van alle politieke bindingen & vriendendiensten - eens deftig de lijnen komen uitzetten. Oh ja, en wat dat grote digtaliseringsprogramma van 277 miljoen betreft: dat wordt een catastrofe, dat garandeer ik jou nu al. Het aanbestedingsdossier is een kaas met gaten waar je een vrachtwagen met opligger kan in parkeren. Dat gaat binnen 7 jaar het 10-voudige kosten. Reken maar op 3 miljard. Wees daar maar zeker van. En de belastingsbetaler zal dit met veel plezier betalen, niet ? Maar tegen dan is er een andere CEO, CIO en ook een andere regering: dus de verantwoordelijke vogels voor dit debacle zullen tegen dan al lang gevlogen zijn. De frustraties bij mijn collega's en mezelf is groot, zeer groot, want wij kunnen ons werk niet naar behoren uitvoeren. Misschien kunt U dit verhaal eens onverbloemd brengen in uw columns, dan horen de mensen voor één keer ook de waarheid...

Volledig eens met de "architect' van ypto, een ypto medewerker

Groot gelijk Mario!

Ik mag hopen dat er geen tiran ala Kim Yong-un moet opdagen om de borstel doorheen het IT-management te halen. Dat de consultants competent zijn lijkt me best, maar dat er veel te veel zijn is ook duidelijk. Dat ze amper geleid woeden is dan ook schrijnend. Ik volg de NMBS IT-trein al bijna twee decennia en ken heel wat mensen van 'binnen in'. Er is inderdaad heel veel werk aan de winkel. Over het raamcontract voor de digitalisering kan ik me niet uitspreken. Benieuwd tot wat dat zal leiden, maar dat ook hier dringend werk van gemaakt worden is apert. Het zou me bijzonder plezier doen mocht je ons hiervan op de hoogte houden.

Het wordt tijd dat de vakbonden hier ingrijpen maar naar mijn gevoel zijn dit allemaal marionetten van het management.

Te veel aan consultants? Er zijn er ondertussen al een 200 tal zelf vertrokken. Ook dit lossen ze dus op voor het management. Zelfs de personeelsdienst van YPTO loopt volledig leeg. Wat het raamcontract betreft? Hier zullen heel wat mensen uit het buitenland te werk worden gesteld. Tot zover het creëren van jobs door de overheid. En dan maar roepen “jobs, jobs en jobs”. De regering besteed blijkbaar alles zelf uit aan buitenlandse werkkrachten. Leugens, leugens en eens nog eens leugens dus. Trouwens een complete uitbesteding is altijd duurder dan eigen personeel. Ik heb het zelf al 2 maal meegemaakt. Meneer Blyaert is dus iemand die totaal niets weet over deze materie maar wel veel commentaar heeft. Je moest je schamen.

Ik ben altijd alert als er ergens staat "volgens een topman van de NMBS". Want meestal vertellen die enkel zaken wat hen goed uitkomt. En ik heb de laatste tijd niets anders zien passeren in de media, de ene nog meer overdreven dan de andere...
Ik werk net zoals mvdb in de IT-dienst, zij het wel nog heel wat langer.
Vanuit die positie wil ik allereerst wat historische achtergrond meegeven.
Voor de reorganisatie van 2015 (opdoeken van NMBS Holding) had elke poot in de NMBS groep zijn eigen IT-dienst, met daarin hun eigen SAP-cel. Voor wat NMBS zelf betreft, was alles wat te maken had met SAP ondergebracht in het dochterbedrijf Ypto. Daar zaten toen zo'n 250 medewerkers onder. Belangrijke nuance dus tegenover het artikel: dat waren niet allemaal SAP-consultants, maar ook system engineers, infrastructuur medewerkers, change team, HR-medewerkers, ... enfin de hele bende. Deze mensen waren bezig met de uitrol van het SAP-programma dat gestart was door NMBS in 2007. Ze deden dus niet enkel support voor hetgeen reeds live was, maar waren ook bezig met de nieuwe projecten.
Jammer genoeg werd dit filiaal ook gebruikt voor het staffen van consultants die rechtstreeks voor NMBS werkten en die niets met IT te maken hadden. Om de eenvoudige reden dat men de consultancykosten rechtstreeks binnen NMBS wou beperken. Zo lopen er bv al sinds 2011 een hele hoop consultants rond in kader van een project voor de algemeen directeur B-Technics, met het oog op verbeteren van de efficiëntie. Dit heeft nog zo goed als niets opgeleverd, maar die kosten wel zo'n 3 miljoen euro per jaar, en vallen onder IT-kost. En zo werken ze bijna met alle soorten van consultants bij NMBS. En dan maar klagen dat de IT-kost te hoog is natuurlijk, terwijl we eigenlijk de vuilbak zijn om hun kosten te verdoezelen.
Bij de reorganisatie van 2015 werd er dan beslist dat alle applicaties die beheerd werden door Holding, overgedragen zouden worden naar het bedrijf waarvoor ze dienden, zijnde NMBS of Infrabel.
Er werd dus een hele spaghetti van legacy applicaties, waarvan vele in-house geschreven en gebaseerd op verouderde technologieën en waar de bedoeling was om deze op termijn te vervangen door processen in een globale ERP (in casu SAP), samen met de betrokken medewerkers over de hagen van NMBS en Infrabel gesmeten. In geval van NMBS landden deze applicaties en personen bij Ypto.
Daardoor ging niet alleen het personeelsbestand van dit filiaal drastisch de hoogte in, maar was het vooral een kwestie van pompen of verzuipen. Van heel wat applicaties was er namelijk weinig tot geen documentatie of wat dan ook.
En dan blijft er ook nog het bizarre verhaal dat NMBS voor heel wat van zijn IT-diensten afhankelijk blijft van de IT-dienst van Infrabel ...
Sinds de aanstelling van de nieuwe CIO (en CEO van Ypto) eind 2016 is er heel wat veranderd ...
Jammer genoeg weinig ten goede ...
We kregen een nieuwe organisatie (alles werd dooreen gegooid, want de klant (NMBS) was niet tevreden), er werd een dossier van 277 miljoen opgestart om een groot gedeelte van de activiteiten te outsourcen (personeel moest dit vernemen uit de media en via de publicatie van het aankoopdossier) want de medewerkers zijn niet mee met de innovaties van de laatste jaren (gemakkelijkheidshalve vergeet men dan even dat er zo goed als geen opleiding toegestaan wordt en dat er al zeker niet naar events mag gegaan worden waar zulke innovaties besproken worden), voor de rest is er geen enkele toekomstvisie, geen enkele duidelijkheid waar het nu naartoe gaat, geen enkele aansturing, maar wel veel onzekerheid ...
Het enige wat er vanuit management gecommuniceerd wordt, is "sois belle et tais-toi", want de klant is niet tevreden.
Ondanks het feit dat Ypto een 100 % dochteronderneming is, worden wij door de NMBS aanzien als een externe leverancier. Met alle gevolgen vandien. "Je gaat doen wat we vragen of we gaan ergens anders, ook al is het geen standaard proces", enz...
Steeds wordt je met de rug tegen de muur gezet, enerzijds door de business (niet de mensen op de vloer, maar zeker vanaf bepaald managementniveau) omdat je mening niet gevraagd wordt, je moet enkel uitvoeren ook al kost dat handenvol zinloos geld en anderzijds door je eigen management waar je geen enkele steun van krijgt.
Het gaat zelfs zo ver dat business zelf op zoek kan gaan naar software op de markt en ons dan verplicht om deze te implementeren. Advies wordt niet gevraagd of genegeerd, comptabiliteit met bestaande systemen of processen is bijzaak en interfaces die veel geld kosten, ook in de toekomst, dat is het minste van de zorgen...
Ondertussen zijn de mensen die bij SAP betrokken zijn, in de minderheid.
En worden dinosaurussen van applicaties terug boven water gehaald. Getuige hiervan het stopzetten van NDS project waarvoor men opnieuw de oude toepassing LISA (waar sinds 2013 niets meer op gedaan is) naar voor schuift, zoals vermeld in de media.
Ook daar een uitschuiver van Mevr. Dutordoir. In de eerste krantenberichten spreekt ze zelf van een project dat gestart was in 2012, in Terzake een paar weken later was het al opgestart in 2009. Oeps, foutje !!
Jammer, mevr. Dutordoir, maar in 2009 was er nog lang geen sprake van NDS of DICE, we waren nog maar juist opgestart met SAP bij NMBS !
NDS is pas van start gegaan ergens in 2011, zij het onder een andere naam en niet zo ingrijpend.
Maar uiteindelijk is een belangrijke reden voor het steeds uitlopen van dit project, hetzelfde als bij alle andere: ontbreken van duidelijke requirements bij business, geen proces-reengineering maar gewoon kopiëren van legacy-toepassing in iets anders, geen project management ervaring langs NMBS-kant, geen opnemen van verantwoordelijkheden door business (paraplu achter de hand houden en alle schuld op IT schuiven...), ... Ja er zijn ook fouten gemaakt aan IT-kant in deze zaken, zonder twijfel. Maar laat ons tenminste eerlijk blijven en een kat een kat noemen.
Maar ja, wat weet Mevr. Dutordoir hier nu van ? Zij zegt ook alleen maar wat haar wordt ingefluisterd door haar discipelen...
En wat nu met IT ? Wij zijn het al lang gewend om uitgescholden en scheef bekeken te worden ...
Maar dat wil niet zeggen dat we dit leuk vinden of het ons niet aantrekken.
Dat is net de reden dat er zoveel mensen er momenteel hier de brui aan geven.
Men is het beu om vernederd te worden en overladen met alle zonden, niet alleen door de business, maar ook door eigen management. Dat management, met CEO op kop, is alleen geïnteresseerd in eigenbelang, niet in het belang van het personeel of het bedrijf.
Men is ook de onzekerheid beu. Natuurlijk kiezen mensen voor de zekerheid van een andere job, als er door die outsourcing kans bestaat dat je job hier verdwijnt en morgen vanuit Indië of waar dan ook zal gedaan worden. Management denkt blijkbaar dat die mensen tot de dag van overdracht gaan blijven ... Jammer, zo dom zijn we nu ook weer niet ...
Het verval is ingezet, de sneeuwbal is aan het rollen en zal maar moeilijk gestopt kunnen worden. De schade herstellen, als hij al gestopt kan worden, zal veel tijd en moeite vergen.
De toekomst van IT en Ypto in het bijzonder bij NMBS is zeer onzeker en zelfs desastreus te noemen. Daar getuigen de vroegere realisaties van de CIO van, waar het steeds met een opdoeking (Syntigo) of chaos (GEN) geëindigd is.
De toestand is hopeloos, maar niet ernstig ....

En laat ons niet vergeten dat NMBS (Holding) al die jaren van ICTRA (eerst Ixilio, nu opgegaan in TUC rail) torenhoge facturen kreeg voor systemen en netwerk. Nu blijkt dat die systemen verouderd zijn (niet gesupporteerde hardware, oude databases die al lang out-of-extended support zijn, W2K3 OS’en) en het netwerk totaal niet mee geevolueerd is met zijn tijd of nieuwe noden (anekdote : de nieuwe laptops kunnen met hun recente chipsets zelfs niet meer op de wifi access points connecteren want totaal verouderd).

Dus Infrabel heeft - ondanks de hoge inkomsten die ze van NMBS kreeg - altijd nagelaten om aan lifecycle management te doen. Dit geld stak ze liever in mooie kantoren en gebouwen, of Macbooks voor het management.

Voor al de 300 legacy applicaties geldt hetzelfde : nooit volgens de regels van de kunst opgezet en onderhouden (remember : best practice —> documenteren, source code repositories, ...). Nopes.

En guess wie toen aan het hoofd stond van ICTRA ? Juist, de huidige CIO van NMBS.

Ik werk zelf al jaren bij Ypto, en het probleem van de 3 CIO’s (Ann Schoubs, Jean-Pascal Aubert en nu Giovanni Palmieri) is niet zozeer gebrek aan leadership of visie.

Het probleem zit ‘em in de communicatie. Geen van allen slaagt er in om duidelijk aan het personeel te duiden wat de strategie is, wat de uitdagingen zijn, en hoe ze denken daar te geraken.

Vage slogans, nietszeggende tekstjes op een computerscherm aan de inkom, ..., dat wel, maar mensen zich betrokken laten voelen, laten begrijpen waarom er bepaalde beslissingen genomen worden, en goesting krijgen om de uitdagingen aan te gaan, daar slagen ze niet in.

De inspirerende boodschap van Sophie Dutordoir moesten we gewoon in krant lezen. 2 weken later stond er 1 slide op het scherm, en that’s it.

Als je dat vergelijkt met hoe andere CIO’s (of bij internationale ondernemingen) dat aanpakken, is het niet meer dan normaal dan dat er een leegloop (de goei vertrekken eerst) is, dat het vierkant draait, of dat de motivatie onder het vriespunt zit.

Ik ben het eens met de analyse van Scooby Doo. Ik zit zelf al enige bij Ypto en de CIO roept te pas en te onpas “we hebben nood aan sterke profielen”. Heel motiverend voor de diegenen die elke dag het beste van zichzelf geven in moeilijke omstandigheden die hij zelf gecreëerd heeft. En die sterke profielen die hij dan zelf binnenhaalt (van Infrabel, dus vriendjespolitiek) doen gewoon hun goesting, zonder de regels en processen te volgen, zonder te overleggen, nee, hun wil is wet.

ik werk zelf ook al jaren voor NMBS IT dienst, sinds 2010 vooral ondergebracht in filiaal Ypto om de eenvoudige reden dat men op die manier een marktconform loon kon geven voor bv SAP consultants (om kennis in huis te halen/houden) hetgeen men niet kon onder de loonbarema's van NMBS.
Ik heb nooit geweten dat we 1800 informatici zochten, dus waar dat cijfer weer wordt vandaan gehaald is mij een raadsel. Wel was men op zoek naar ongeveer 1800 nieuwe spoorwegmedewerkers! Iets helemaal anders dus.

@Dirk: met de vakbonden van NMBS heb ik geen ervaring, maar ik heb wel de indruk dat de vakbonden bij Ypto echt begaan zijn met het personeel en helemaal geen marionetten zijn van het management. Integendeel als ik de verslagen van OR en CPBW er op nalees. Het is dankzij de vakbonden dat we eindelijk een arbeidsreglement hebben na 7 jaar (wablief alstublieft hoor ik u zeggen) en een cao die wachtdiensten en weekendwerk regelt. In beide gevallen hebben ze gevochten voor de rechten van ons, de werknemers. Tot nu was Ypto illegaal bezig op vlak van arbeidsuren. Er moest 's nachts en in het weekend gewerkt worden en we moesten ons maar professioneel opstellen.
Al die chaos en rommel hebben we te danken aan 1 constante, ondanks nu al 3 CIO's in de afgelopen 3 jaar: de HR manager. Deze heeft er in al die jaren nog niks van gebakken, buiten allerlei regeltjes achter de schermen om mensen nog meer te kleineren en te onthouden waar ze recht op hebben. Maar ze blijft hier wel rondlopen en de grote jan uithangen.

@Scooby Doo: right on!

@Alibaba: klopt als een bus! Het is zelfs zo erg dat de gewone medewerkers mogen hopen dat ze een nieuwe pc krijgen als de hunne de geest geeft. In vele gevallen krijgen we een oudere dan voordien! En dat terwijl het management rondloopt met de nieuwste laptops met touchscreen, stylus en ganse reutemeteut. Je analyse van de legaal applicaties klopt ook. Er wordt altijd maar geschoten op SAP, maar het is wel zo goed als het enige wat stabiel draait. Het zijn net die legacy applicaties die de problemen vormen de laatste jaren, maar door de vriendjespolitiek wordt er niets aan veranderd.

@Duif: dat er gebrek was en is aan communicatie is een feit. Nochtans heeft de laatste CIO, mr Palmieri, zijn communicatiespecialist weer mee gebracht. Die loopt al jaren in zijn voetsporen, overal waar Palmieri aan de bak komt, volgt deze specialist met zijn bedrijf. Ik wil niet weten wat het al gekost heeft, maar aan de Porsche te zien, zal het genoeg zijn. En voor wat? Ik vraag het me nog steeds af, want de gewone medewerker heeft er niets aan, integendeel. Schermpjes aan de inkom, waarden aan de muur (waar management zich ook niet aan houdt), kartonnetjes met slogans in de vergaderzalen,... Maar een teamevent of incentive voor de gewone medewerker: ho maar!

@Plop: inderdaad. Naast de PS-vriendjes die een job krijgen in het management, worden ook de vroegere Ictra-kameraden als koningen binnengehaald, ook al zijn het externen. Ook daar vullen de Porsches de parking. Kritiek wordt niet geduld, tegenspraak al zeker niet (getuigen enkele ontslagen van enkele mondige collega's) en mandaten worden kwistig in het rond gestrooid.

Het outsourcing-dossier wat hier al meermaals vernoemd werd, heeft niets te maken met digitalisering, maar gewoon kostenbesparing door huidige activiteiten uit te besteden. Men denkt tenminste dat dit kosten zal besparen, maar het tegendeel zal blijken, dat weet iedereen, behalve enkele topmannen, die mooie woorden en presentaties verkopen en langs de kassa passeren.
We proberen al enkele jaren innovatieprojecten voor te stellen aan NMBS-business. Onze eerste CIO mevr. Schoubs heeft niets anders geprobeerd dan IT aan innovatie te laten trekken. Maar in vele gevallen zijn ze gewoon niet geïnteresseerd. Mevr. Schoubs is er op afgerekend, want ze moeide zich te veel volgens sommige managers. Vandaar dat we enkele tientallen jaren achterlopen op de buurlanden. Denken ze nu echt om dit in te halen door een outsourcingdossier?

Binnen enkele jaren zitten we weer met het zoveelste debacle dat handenvol geld gekost heeft waarvoor de belastingbetaler (wij dus met z'n allen) mogen opdraaien, maar waar de verantwoordelijken vanop hun dikbetaalde nieuwe post eens goed mee lachen...

Ongeacht de vriendjespolitiek, postjes, outsourcing enzovoort, kan er niet gezegd worden dat er bij Ypto niet gecommuniceerd wordt. Er is namelijk heel duidelijk gecommuniceerd, via mail en andere kanalen, dat de koffie sinds kort 20 cent zal kosten :-)

Ypto forever
(¯`♥´¯)..♥
.`•.¸.•´(¯`♥´¯)..♥
******.`•.¸.•´(¯`♥´¯)..♥
************.`•.¸.•´(¯`♥´¯)..♥
******************.`•.¸.•´……♥ ♥

Ongeacht de vriendjespolitiek, postjes, outsourcing enzovoort, kan er niet gezegd worden dat er bij Ypto niet gecommuniceerd wordt. Er is namelijk heel duidelijk gecommuniceerd, via mail en andere kanalen, dat de koffie sinds kort 20 cent zal kosten :-)

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×