Blyaert Betwist: Business en it lopen uiteen

Covid heeft ongetwijfeld gezorgd voor een transformatie en een digitale acceleratie maar de verwachtingen van business en it zitten duidelijk niet op een lijn Zeven op de tien businessleiders zijn ervan overtuigd dat het cruciaal is een technologische strategie uit te werken om meer efficiënt te kunnen inspelen op opportuniteiten. Bij de it-teams is minder dan de helft daarvoor te vinden.

Het cijfer komt uit een globale studie van NTT. Ook andere resultaten laten een kloof zien. in de business denkt zeven op de tien dat snelheid en’ ‘agility’ primordiaal zijn, terwijl dat in het it-departement slechts iets meer dan de helft is. 

Hoelang schrijven we al over business- en it-uitlijning? Een decennia of twee? We zijn er nog altijd niet. Amper de helft van de respondenten vindt dat het volledig gelukt is. Er is nog werk aan de winkel. Dankzij de pandemie heeft it wel sterk aan vertrouwen gewonnen, al was het maar omdat het verplichte thuiswerk aantoonde dat dit technologisch ook lukte. 'Warempel, dat werkt, zeg.'

Meer dan technologie wordt thuiswerk, of telewerk zo u wilt, een hr-zaak want voor veel organisaties en medewerkers is dit een nieuw gegeven. En het is ook niet zo evident. Mijn zoon werkt al ruim een jaar als projectmanager van een consultancybedrijf voor een van de grootste Belgische banken. Ik denk dat hij tot nog toe een drietal keren op de werkvloer geweest is. Zijn collega’s kent hij enkel van Teams, Zoom of andere communicatiemiddelen. Het is opmerkelijk hoe snel jongeren zich kunnen aanpassen aan een  dergelijke werkverhouding.

En niet alleen jongeren. Ik ken een Belgische cio van een farmabedrijf die al maanden vanuit Spanje opereert. Heel wat ondernemingen denken er trouwens aan om hun grote panden te verkopen en voor kleinere oplossingen te kiezen. Toch is business- en it-alignment pas mogelijk indien er ook regelmatig ontmoetingen plaats vinden. Kwestie van alvast dezelfde taal te spreken én elkaar te begrijpen. Gelukkig is er zowat overal een einde gekomen aan het geneuzel van de it-afdeling. Mr. No maakt geen kans meer vandaag. 

Oorlog om talent

Daar bovenop woedt de ‘war for talent’ sterker dan ooit. Ik hoor van verscheidene grote ondernemingen dat ze op zoek zijn naar honderden it'ers. Honderden, geen tientallen. Waar ze die zullen vinden? God mag het weten. Ze zullen ongetwijfeld naar een partner moeten zoeken die hen kan helpen. Het mag dan ook niet verbazen dat uit de studie van NTT blijkt dat negen op de tien organisaties aangeeft dat een ‘trusted partner’ belangrijk is voor de technologische strategie. Grootste voordelen zijn een verbeterde security, meer flexibiliteit, een snellere afronding van de projecten en een kostreductie. De cio kan dan ook meer tijd maken voor wat er echt toe doet: weten wat de business precies wil, gesteld natuurlijk dat de business dat zelf al weet. En zelf voorstellen formuleren om die businessstrategie vorm te geven. Op dat moment komen ze ongeveer op een lijn te staan. Het is geen sprint, het is geen marathon, maar snel schakelen is de boodschap. Acceleratie blijft ook de komende jaren allesoverheersend.  

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-05-19T10:05:00.000Z Luc Blyaert
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.