Blyaert Betwist: Over marketing, technologie en perceptie

Saai verveeld vervelen

Het was een dodelijk zinnetje in een recent interview met KBC-ceo Johan Thijs in De Standaard. ‘Het was voor onze marketingmensen een wake-up call’. Hij antwoordde daarmee op de aankondigingen van Belfius met Re-Bel waarmee het jonge beleggers wil aantrekken en met Banx, het gezamenlijk project met Proximus. Daarmee lijkt het dat Belfius de frivole bank is voor entrepreneurship en de KBC bank oerdegelijk en saai. ‘Perceptie is belangrijk’, aldus Johan Thijs.

Het lijkt me net iets te makkelijk om enkel de marketing een sluimerend en indommelend bestaan aan te praten. Verandering is geen marketingverhaal, het is een business mindset. Maar laten we wel wezen, Belfius is een staatsbank, ook al wil het graag horen dat het een commerciële bank is met de overheid als enige aandeelhouder. Hoewel ik er geen rekening heb is het dus eigenlijk wel de bank van ons. Het feit dat begin dit jaar Peter Hinssen in de raad van bestuur opgenomen is, toont de openheid van Belfius om de changepedaal door te duwen. En daarbij vooral partnerships aan te gaan met Belgische bedrijven. Het adagium ‘Wat we zelf doen, doen we beter’ is al lang niet meer van deze tijd. Procter & Gamble is twintig jaar geleden al van deze eigengereide tram afgestapt. De digitale initiatieven bieden mogelijk nog niet zo gek veel additionele revenue streams maar naast perceptie, zet de technologische zwengel wel een bank in beweging.

Geen one-shot

"Investeringen in technologie werpen duidelijk z’n vruchten af en creëren business value"

De eerste les van de recente studie van McKinsey Digital duidt erop dat investeringen in technologie duidelijk z’n vruchten afwerpt en business value creëren. Twee derde van de respondenten gaf aan dat de digitale transformatie meer inkomsten opleveren voor de bestaande kanalen, de helft gaf aan dat daarmee ook nieuwe inkomsten worden aangeboord. En die transformatie is duidelijk geen one-shot. Ook de komende jaren wordt verder geïnvesteerd. Interessant is dat de ‘top performers’, de ondernemingen die goed boeren dus, zich niet beperkt hebben tot één transformatieproject, maar de jongste jaren vijf tot tien van dergelijke initiatieven hebben genomen. Geen wonder dat zes op de tien van deze topbedrijven hun technologieleiders mee in bad steken als het om strategisch denken gaat. Bij de minder sterke performers is dat slechts 17 procent.  

De KBC bank heeft in de eerste jaarhelft een nettowinst geboekt van 1,35 miljard euro. Je kan dus niet zeggen dat het slecht boert. Mogelijk is de change nog niet zichtbaar, maar wie wil er nu door het leven gaan als een oerdegelijke en saaie instelling?

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-08-19T17:40:00.000Z Luc Blyaert
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.